چکیده مطالب:

  • علائم سرطان سینه + روش های معاینه صحیح پستان در خانه
  • انواع روش های تشخیص سرطان سینه
  • ايا سرطان سينه با سونوگرافي قابل مشاهده است
  • تشخيص سرطان سينه با سونوگرافي
  • تشخیص سرطان سینه با ماموگرافی یا سونوگرافی؟ کدام بهتر است؟
  • براي تشخيص سرطان سينه به چه دكتري مراجعه كنيم؟

سونوگرافی سینه چیست؟

تصویربرداری سونوگرافی سینه (Breast ultrasound) استفاده از امواج صوتی برای مشاهده بافت داخل سینه است. استفاده از سونوگرافی پستان به پزشکان این امکان را می دهد که بتوانند مشکلات یا بیماری پستان ها را تشخیص بدهند. این را بدانید که سونوگرافی سینه یک روش کاملا ایمن و غیرتهاجمی است. چرا که از اشعه ایکس استفاده نمی کند.

تصویربرداری سونوگرافی از پستان

تصویربرداری سونوگرافی از پستان

آنچه باید پیش از سونوگرافی سینه یا پستان بدانید این است که برای انجام تصویرداری از سینه آمادگی خاصی لازم ندارید؛ پس فقط جواهرات خود را در خانه بگذارید و لباس های گشاد و راحت بپوشید.

چرا سونوگرافی سینه انجام می شود؟

سونوگرافی سینه یک روش مکمل در کنار ماموگرافی پستان است که به منظور چکاب سالیانه انجام می شود. البته یکی دیگر از علت هایی که چرا سونوگرافی سینه انجام می شود این است که پزشک متخصص ممکن است در تشخیص موردی غیر طبیعی که در بافت سینه رویت شده باشد، نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد. بنابراین دستور سونوگرافی سینه می دهد.

دلایل انجام سونوگرافی سینه یا پستان

5 مورد از دلایل انجام سونوگرافی پستان عبارتند از:

  1. چکاب سالیانه
  2. بررسی موارد غیرطبیعی و یا توده های مشاهده (لمس) شده در ماموگرافی
  3. تشخیص توده خوش خیم یا بدخیم سرطانی
  4. تشخیص توپر (جامد بودن) توده ها یا مایع بودن
  5. روش غربالگری مکمل سرطان

سونوگرافی پستان در چه مواردی انجام میشود؟

اگر زیر 30 سال باشید، معمولا پزشک متخصص برای ارزیابی توده قابل لمس پستان، انجام سونوگرافی سینه را نسبت به ماموگرافی در اولویت می بیند. چون در بانوان جوان، بافت سینه متراکم و دارای غدد شیری است. بنابراین انجام ماموگرافی نتایج تشخیصی صحیحی را ارائه نمی کند.

سونوگرافی سینه به عنوان یک روش مکمل در کنار ماموگرافی برای تشخیص احتمال ابتلا به سرطان سینه به کار می رود. به دلیل اینکه سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین بانوان است. در ادامه درباره علائم سرطان سینه و اینکه ایا سرطان سینه با سونوگرافی قابل مشاهده است صحبت می کنیم.

علائم سرطان سینه

یک پزشک برای بیمار همیشه آرزوی سلامتی دارد. اما گاهی بهتر است قبل از ابتلا به بیماری درباره آن اطلاعات داشته باشیم تا شاید بتوانیم جلوی وقوع آن را بگیریم. مثلا اگر شخصی مشکوک باشد که آیا من سرطان سینه دارم؟ بهتر است بداند علائم سرطان سینه چیست؟ یا درد سرطان سينه چگونه است؟ در این راستا به روش هایی که چگونه سرطان سینه را تشخیص دهیم؟ اشاره می کنیم.

درد و تورم غیر طبیعی از علائم سرطان سینه است

درد و تورم غیر طبیعی از علائم سرطان سینه است

از جمله علائم سرطان پستان:

  • برجستگی یا توده قابل لمس در سینه
  • ایجاد حفره در زیر بغل
  • تورم سینه یا ضخامت غیرطبیعی پوست سینه
  • پرتقالی شدن پوست
  • درد در ناحیه نوک سینه یا کشیده شدن نوک پستان به داخل
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن نوک سینه
  • ترشحات هر نوع ماده غیر از شیر (مثل خون) از نوک سینه
  • احساس درد
  • تغییر شکل سینه

روشهای تشخیص سرطان سینه

با توجه به شیوع بالای سرطان سینه در بین خانم ها، یکی از سوالاتی که ذهن آن ها را مشغول می کند این است که آیا من سرطان سینه دارم؟ روشهای تشخیص سرطان سینه به شما کمک می کند که پاسخ پرسش خود را پیدا کنید.

راه های تشخیص سرطان سینه

راه های تشخیص سرطان سینه

به دلیل اینکه بسیاری از زنان مبتلا به سرطان سینه ممکن است علائمی نداشته باشند، انجام غربالگری های سالیانه برای تشخیص سرطان سینه بسیار ضرورت دارد. پزشکان برای چکاب دائم پیشنهاد یک سری از آزمایش های تشخیصی را می دهند مثلا اگر در آزمایش ماموگرافی سینه نشانه یا علائمی از سرطان پستان رویت شود، به آزمایش های بیشتری برای رد یا تائید آن نیاز است.

کلیه خدمات سونوگرافی سینه و تشخیص سرطان سینه در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم انجام می پذیرد. (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

آدرس: تهرانپارس به نشانی فلکه سوم تهران پارس – خیابان 196غربی (بین باقری و فلکه سوم)- نبش طاهری – ساختمان پزشکان تهرانپارس طبقه 5 واحد 53 . 

ضمنا از صفحه نوبت سونوگرافی [نوبت دهی اینترنتی سونوگرافی تهران] ✅ نیز می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع، در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

روشهای تشخیص سرطان سینه:

  1. ماموگرافی
  2. سونوگرافی
  3. ام آر آی
  4. نمونه برداری
خوشبختانه سرطان سینه مانند گذشته، جز بیماری های غیرقابل درمان نیست. بنابراین با استفاده از روش های تشخیص سرطان سینه و در صورت تشخیص به موقع، شانس درمان بسیار بالاست. 

راهکارهای تشخیص سرطان سینه در خانه

پزشکان به بانوان جوان (از سن بیست سالگی تا 49 سالگی) که بافت سینه متراکمی دارند توصیه می کنند: ماهانه با انجام برخی معاینات ساده در منزل، از سلامت سینه ها مطمئن شوند. تا اگر هم مشکلی وجود دارد در همان مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شود.

سینه های شما باید از نظر اندازه، شکل و رنگ طبیعی بوده و هیچگونه تورمی در ظاهر پستان ها دیده نشود. اگر می خواهید بدانید که تست سرطان سینه در خانه به چه صورت است ما به شما روش معاینه صحیح پستان توسط خود فرد در منزل را می گوییم.

مراحل معاینه صحیح پستان

مراحل معاینه صحیح پستان

  1. ابتدا جلوی آینه دست های خود را روی کمر گذاشته و به شکل و اندازه سینه ها دقت کنید. هر گونه فرورفتگی، تورم یا تغییر رنگ در سینه، یا نوک پستان می تواند علامتی جدی باشد که باید با پزشک مشورت کنید.
  2. حالا مقابل آینه دست های خود را بالا برده و مجدد شکل و اندازه سینه را بررسی کنید. به فرورفتگی، تورم و تغییر رنگ هم در بافت سینه و هم نوک پستان دقت کنید.
  3. برای مشاهده یا عدم مشاهده ترشحات غیر طبیعی، نوک پستان را فشار داده (مثل حالت شیر دادن به نوزاد آن را بدوشید). ممکن است از نوک سینه ترشحات زرد، شیری یا بی رنگ بیرون بیاید. اگر این ترشحات خونی بود لازم است به پزشک مراجعه کنید.
  4. حالا روی تخت یا زمین دراز بکشید و سینه خود را با دست لمس کرده و مراحل زیر را انجام دهید. لازم به ذکر است که این مراحل را زیر دوش به حالت ایستاده نیز باید تکرار کنید.
  • ابتدا با دست راست سینه چپ و سپس با دست چپ سینه راست را معاینه کنید.
  • سه انگشت وسط هر دست را به هم چسبانده و با قسمت نرم انگشتان، بافت سینه را معاینه کنید.
  • یک مرتبه با لمس سطحی از نوک سینه آغاز کرده و سپس به صورت حرکت های دورانی از مرکز سینه به اطراف سینه معاینه کنید.
  • حرکت مرکز به سمت اطراف را به صورت لمس عمقی نیز تکرار کنید.
نکته: بهترین زمان تشخیص سرطان سینه در منزل بعد از پایان عادت ماهیانه است. در این زمان بافت سینه سفت و دردناک نیست و معاینه توسط فرد راحت تر است. 

ايا سرطان سينه با سونوگرافي قابل مشاهده است

در قسمت های قبل اشاره کردیم که یکی از راه های تشخیص سرطان سینه سونوگرافی سینه است. بنابراین در پاسخ به این سوال که  ایا سرطان سینه با سونوگرافی قابل مشاهده است؟ باید بگویم “بله” یکی از راه های تشخيص سرطان سينه، سونوگرافی تشخیص سرطان سینه است.

نحوه تشخیص سرطان سینه با سونوگرافی

سونوگرافی سینه به متخصصان این امکان را می‌دهد تا میزان خونی که در نواحی سینه شما در جریان است را مشاهده کنند. البته به این نوع از سونوگرافی که به بررسی حرکت خون در داخل اندام های مختلف می پردازد، سونوگرافی داپلر می گویند.

بررسی نقش سونوگرافی تکمیلی در تشخیص سرطان پستان

سونوگرافی پستان به عنوان یک آزمایش تکمیلی یا جایگزین در روند تشخیص سرطان سینه به کار می رود. سونوگرافي تکميلي به خصوص در سنین پایین، یک روش موثر در تشخيص سرطان پستان است. چرا که در سنین پایین به دلیل بافت متراکم پستان، ماموگرافی قدرت تشخیص حداکثری را ندارد و پزشکان تشخيص سرطان سينه با سونوگرافي را ترجیح می دهند.

مزایای سونوگرافی تشخیص سرطان سینه

تصویربرداری از سینه چون از امواج صوتی به جای اشعه ایکس استفاده می کند، ضرری نداشته و یک روش ایمن و غیر تهاجمی محسوب می شود. از جمله مزایای سونوگرافی پستان برای تشخیص سرطان سینه عبارتند از:

  • عدم آسیب به جنین در صورت بارداری
  • عدم سرطان‌ زایی به دلیل اشعه نداشتن
  • تشخیص بهتر بافت سینه افراد جوان
  • تعیین نوع و اندازه دقیق‌ توده با خطای بسیار کم
  • دقت بالا و خطر حداقلی
دقت بالا از مزایای سونوگرافی تشخیص سرطان سینه است

دقت بالا از مزایای سونوگرافی تشخیص سرطان سینه است

معایب سونوگرافی سینه در تشخیص سرطان

در کنار مزایای تشخیص سرطان سینه با سونوگرافی مثل غیر تهاجمی بودن و بی خطر بودن برای زنان باردار، ممکن است این روش معایبی نیز داشته باشد. شاید بپرسید سونوگرافی سینه چه محدودیت هایی دارد؟ 

از جمله محدودیت های سونوگرافی در تشخیص سرطان سینه این است که:

  • توده‌های کوچک یا تومورهای جامدی که در ماموگرافی تشخیص داده شده است ممکن است در سونوگرافی سینه دیده نشود.
  • در زنان چاق که سینه های بزرگ دارند، دقت سونوگرافی کاهش می یابد.

برای تشخیص سرطان سینه ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟

تشخيص سرطان سينه با سونوگرافي که همان روش استفاده از دستگاه اولتراسوند (Ultrasound) است برای بررسی بافت های داخلی سینه استفاده می شود. تصویربرداری سونوگرافی از پستان یک روش مکمل برای تشخیص سرطان سینه است که در کنار ماموگرافی تجویز می شود. یعنی اغلب از این آزمایش زمانی استفاده می‌شود که تغییراتی در ماموگرافی توسط پزشک دیده شده باشد و یا تغییرات دیده شده در آزمایش ماموگرافی قابل تشحیص نباشند. بنابراین پزشک برای تشخیص بهتر، دستور سونوگرافی سینه می دهد.

سونوگرافی تشخیص سرطان به هیچ وجه جایگزین ماموگرافی پستان نیست. بلکه به ‏عنوان آزمایش تشخیصی و کمکی در کنار ماموگرافی کاربرد دارد. 

براي تشخيص سرطان سينه به چه دكتري مراجعه كنيم؟

بررسی غدد سرطانی در سایر بافت های بدن راحت تر از بررسی این غدد برای تشخیص سرطان سینه است. چون بافت پستان به صورت طبیعی دارای غده ها و توده هایی است که ممکن است کاملا طبیعی بوده و سرطانی نباشد. بنابراین باید بدانیم براي تشخيص سرطان سينه به چه دكتري مراجعه كنيم.

براي تشخيص سرطان سينه به چه دكتري مراجعه كنيم؟

براي تشخيص سرطان سينه به چه دكتري مراجعه كنيم؟

دو گروه از پزشکان و متخصصان می توانند در زمینه تشخيص سرطان سينه با سونوگرافي کمک کنند:

  1. متخصصان زنان و زایمان
  2. جراحان عمومی

هر یک از متخصصان مذکور برای تشخیص بهتر از روش های ماموگرافی، سونوگرافی یا … استفاده می کنند. لازم به ذکر است که کلیه خدمات سونوگرافی سینه و ماموگرافی فول دیجیتال در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم انجام می پذیرد. (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

ضمنا از صفحه درخواست نوبت آنلاین سونوگرافی سینه نیز می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع، درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

لازم به ذکر است که این مطالب صرفا بر اساس تحقیق و جستجو بوده و ممکن است در برخی موارد نیازمند بررسی از جانب پزشک داشته باشد، لذا هرگونه پرسش و ابهام را با پزشک مشورت نمایید.

منابع

dralihojat.ir/fa/weblog/120953/سونوگرافی-سینه

drhakimian.com/article/29950/سونوگرافی-پستان

abidipharma.com/health-items/breast-cancer/

drhakimian.com/article/7436/تست-سرطان-سینه

hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/breast-ultrasound

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 7 میانگین: 4.4]