چکیده مطالب:

  • ماموگرافی چیست و چگونه انجام میشود؟ در چه سنی باید ماموگرافی انجام داد؟
  • غربالگری ماموگرافی به چه معناست؟ آشنایی با انواع روش های ماموگرافی
  • هزینه ماموگرافی چقدر است؟ بهترین مرکز ماموگرافی در تهران

ماموگرافی چیست؟

سرطان پستان پس از سرطان پوست، دومین سرطان شایع بین بانوان است. از روش های قطعی تشخیص زود هنگام سرطان سینه روش ماموگرافی (Mammography) است. از دیگر کاربردهای روش ماموگرافی، تشخیص بیماری‌های پستان در زنان مبتلا به علائمی از قبیل توده، درد، پوسته ریزی و یا ناهنجاری‌های نوک پستان است. در واقع ماموگرافی تصویر رادیوگرافی از پستان است که برای تشخیص سریع سرطان های غیر قابل لمس مثل سرطان سینه به کار می رود.

 

ماموگرافی وجود سرطان را تشخیص نخواهد داد بلکه نتایج حاصل از ماموگرافی، احتمال وجود سرطان سینه در فرد را نشان می دهد. یعنی این تست می تواند با طبقه بندی دقیق یافته های طبیعی و مشکوک به تشخیص سرطان سینه کمک کند.

 

اگرچه روش‌های مختلف رادیوگرافی برای شناسایی ضایعات مشکوک به سرطان سینه در دسترس است، اما روش اصلی غربالگری سرطان سینه، روش ماموگرافی است که سابقه 30 ساله دارد؛ بطوری که در 15 سال اخیر، با پیشرفت تکنولوژی و توسعه تجهیزات رادیولوژی با استفاده از اشعه ایکس، ماموگرافی به عنوان دقیق ترین روش تشخیص علائم سرطان سینه به کار می رود. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع ماموگرافی، نحوه انجام ماموگرافی، تفسیر ماموگرافی و همچنین هزینه مامو گرافی صحبت کنیم؛ پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

برای گرفتن نوبت و دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه انجام ماموگرافی در مرکز تصویربرداری پزشکی دکتر مردانی می‌توانید به صفحه تماس با ما سر بزنید.

غربالگری ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی به عنوان متداول ترین روش غربالگری سرطان سینه شناخته می شود. در غربالگری ماموگرافی که از اشعه ایکس استفاده می شود، رشد غیر طبیعی یا ناهنجاری های موجود در بافت سینه تشخیص داده می شود. در اینجا لازم است یادآور شویم که ماموگرافی به دو صورت انجام می شود:

  1. ماموگرافی غربالگری
  2. ماموگرافی تشخیصی
غربالگری ماموگرافی

غربالگری ماموگرافی

تفاوت این دو روش در این است که در روش غربالگری ماموگرافی، به سینه از بالا به پایین و از هر دو طرف اشعه ایکس داده می شود. اما ماموگرافی تشخیصی روی یک توده یا ناحیه بافت غیرطبیعی تمرکز می کند. لازم به ذکر است که درباره سن شروع غربالگری ماموگرافی، متخصصان و پزشکان نظرات متفاوتی دارند اما به طور کلی:

  • غربالگری در زنان 49-40 ساله:

در بررسی آماری در آمریکا 97-93 درصد پزشکان به زنان 49-40 ساله غربالگری ماموگرافی را پیشنهاد می‌کنند و بیش از 70 درصد پزشکان، غربالگری سالانه برای بیماران  این رده سنی انجام می‌دهند. همچنین چندین مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که انجام غربالگری ماموگرافی در این گروه سنی میزان مرگ و میر را به میزان  20-15% کاهش می دهد.

  • غربالگری ماموگرافی در زنان 65-50 ساله:

زنان 65-50 ساله باید مورد غربالگری سرطان پستان قرار بگیرند. چرا که مطالعات نشان می‌دهد که با غربالگری ماموگرافی در این گروه سنی از میزان مرگ و میر کاسته می‌شود. در گروه سنی 60-50 ساله میزان کاهش 14% و در افراد 70-60 ساله کاهش مرگ و میر 32% می‌باشد. علت این امر، حساسیت بیش‌تر ماموگرافی در افراد مسن‌تر می‌باشد چون تراکم نسج پستان در افراد مسن‌تر کم‌تر است و از طرفی سرعت رشد تومورهای پستان در این افراد، کندتر است لذا غربالگری می‌تواند به طور چشمگیری میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

  • غربالگری ماموگرافی در افراد 70 ساله یا بیش‌تر:

مطالعات نشان می دهد که در افراد بالای 70 ساله غربالگری فایده‌ چندانی نداشته است.

فواید ماموگرافی چیست؟

به دلیل شیوع سرطان سینه در بین زنان، کابوس ابتلا به این سرطان، همواره در بانوان وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که اگر زنان بالای چهل سال، هر سال به طور مداوم آزمایش ماموگرافی را انجام دهند احتمال مرگ بر اثر سرطان سینه در این افراد کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. با وجود اینکه تست غربالگری ماموگرافی، از سرطان سینه جلوگیری نمی کند اما تشخیص به موقع تومور و ناهنجاری در بافت پستان از طریق ماموگرافی، نشانه های سرطان سینه را سریع تر از موعد تشخیص خواهد داد. از جمله فواید ماموگرافی عبارتند از :

  • تشخیص به موقع علائم سرطان پستان و در نتیجه نیاز کمتر به انجام شیمی درمانی
  • افزایش آگاهی بانوان نسبت به وضعیت سلامتی سینه ها
  • تشخیص به موقع تومور و ناهنجاری در بافت سینه
  • کمک به انجام اقدامات سریع در صورت تشخیص به موقع سرطان
  • اطمینان از سلامتی و افزایش اعتماد به نفس روحی و روانی
ماموگرافی به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک می کند

ماموگرافی به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک می کند

انواع ماموگرافی

ماموگرافی در سه روش بسیار پیشرفته ماموگرافی معمولی یا دستگاه‌های تشخیص کامپیوتری، دیجیتال و توموسنتزیس (سه بعدی) طبقه‌بندی می‌شود. لازم به ذکر است که کلیه خدمات ماموگرافی فول دیجیتال در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم انجام می پذیرد.

ماموگرافی معمولی

ماموگرافی معمولی با استفاده از دستگاه تشخیص کامپیوتری (CAD) مناطق غیرطبیعی متراکم، توده‌ها و یا کلسیفیکاسیون‌های پستان را که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد در تصاویر ماموگرافی دیجیتال مشخص می‌کند. در واقع دستگاه‌های تشخیص کامپیوتری این مناطق را بر روی تصاویر برجسته می‌کنند و رادیولوژیست‌ به‌دقت این مناطق را بررسی می‌کند.

کلسیفیکاسیون پستان، رسوب کلسیم در بافت پستانی است که بصورت نقاط سفید در ماموگرافی دیده می شود که معمولا آنقدر کوچک هستند که لمس نمی شوند اما تشخیص آن در ماموگرافی برای فرد ایجاد نگرانی می کند.

کلسیفیکاسیون ها دو نوع هستند:

  1. ماکرولوسیفیکاسیون
  2. میکروکلسیفیکاسیون

تفاوت این دو در این است که ماکرولوسیفیکاسیون بیشتر در افراد بالای 50 سال رویت شده و ناشی از مقادیر زیاد کلسیم به دلیل تغییرات ناشی از پیری شریانی، آسیب های قدمی یا التهاب است و معمولا غیر سرطانی بوده و نیاز به نمونه برداری ندارد. اما میکروکلسیفیکاسیون در ماموگرافی رطوبات نقطه ای و کوچک کلسیم در پستان است که وجود آن نگران کننده تر از وجود ماکرولوسیفیکاسیون ها است و شکل و طرح آن به رادیولوژیست در تشخیص منشا سرطان یا غیره کمک خواهد کرد.

ماموگرافی دیجیتال

ماموگرافی دیجیتال یا ماموگرافی دیجیتال کامل (FFDM)، شبیه به سیستم دوربین های دیجیتال است که کارایی بالای آن منجر به تولید تصاویر بهتری با دوز کمتر تابش اشعه می شود. در واقع روش ماموگرافی دیجیتال یک سیستم تصویربرداری است که در آن فیلم‌های رادیوگرافی با استفاده از مبدل‌های اشعه ایکس به تصاویر ماموگرافی پستان تبدیل می‌شوند. سپس تصاویر سینه برای بررسی توسط رادیولوژیست و برای ذخیره بلند مدت به رایانه منتقل می شود.

ماموگرافی سه بعدی

ماموگرافی سه بعدی یا توموسنتزیس پستان (DBT) پیشرفته ترین روش ماموگرافی است که برای غربالگری سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرد. در روش ماموگرافی سه بعدی چندین تصویر از زوایای مختلف تهیه و تبدیل به تصویری سه بعدی می شود. به‌این‌ترتیب تصویربرداری سه‌ بعدی سینه، همانند تصاویر توموگرافی کامپیوتری از ترکیب تصاویر برش‌های نازک بافت و ادغام آن‌ها با هم ایجاد می‌شود. البته دوز اشعه ایکس تابشی در برخی از سیستم‌های توموسنتزی سینه کمی بالاتر از دوز استفاده شده در ماموگرافی استاندارد است اما با این حال مورد تائید FDA است.

ماموگرافی سه بعدی

ماموگرافی سه بعدی

از مزایای ماموگرافی سه بعدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص زود هنگام سرطان های پنهانی و کوچک سینه که ممکن است در ماموگرافی معمولی دیده نشود.
  • نیاز به بیوپسی های غیرضروری و آزمایش های اضافی کمتر
  • احتمال بیشتر تشخیص تومورهای متعدد پستان
  • تصاویر واضح تر از ناهنجاری های درون بافت متراکم پستان
  • دقت بالاتر در مشخص کردن اندازه، شکل و محل ناهنجاری های پستان

مامو گرافی چگونه انجام میشود

نحوه انجام ماموگرافی به این صورت است که از سیستم اشعه ایکس با دوز پایین برای مشاهده داخل سینه ها استفاده می شود. لازم به ذکر است که اشعه ایکس (رادیوگرافی) به عنوان قدیمی ترین و متداول ترین شکل تصویربرداری پزشکی، یک روش پزشکی غیرتهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و معالجه بیماری کمک خواهد کرد. در ماموگرافی با اشعه ایکس، سینه در معرض دوز کمی از پرتوهای یونیزه کننده قرار می گیرد تا عکس هایی از داخل سینه تولید شود.

به طور دقیق نحوه انجام ماموگرافی به این صورت است که دستگاه ماموگرافی دو صفحه موازی دارد که سینه ها بین این دو صفحه قرار می گیرند؛ صفحه ها با نزدیک شدن به یکدیگر بافت سینه را فشرده می کنند تا تصویر دقیق تری از کل بافت سینه به دست آید. بعد از قرار گرفتن سینه ها در موقعیت مناسب درون دستگاه، متخصص تصویربرداری از شما می خواهد که نفس عمیق کشیده و آن را در سینه حبس کنید؛ در این هنگام است که تصویربرداری اشعه ایکس انجام می شود. این تست با تغییر موقعیت سینه ها در صفحات دستگاه، دوباره از زاویه دیگر تکرار می شود. لازم به ذکر است که در صورتیکه رادیولوژیست و یا پزشک نکته مشکوک یا مبهمی را در تصاویر مشاهده کند معمولا تصاویر اضافه تری از پستان تهیه می کند. به تصاویر بزرگنمایی شده و از نماهای دیگر Fcmv در ماموگرافی می گویند.

ضمنا از صفحه درخواست و رزرو نوبت آنلاین نیز می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع، در مرکز تصویربرداری دکتر مردانی درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

ماموگرافی چقدر طول میکشد؟

اگر به مرکز تصویربرداری و ماموگرافی دکتر مردانی مراجعه کرده اید شاید برایتان سوال باشد که ماموگرافی چقدر طول میکشد؟ باید بدانید که تصاویر تهیه شده به همراه توضیحات مندرج در پرونده توسط سونولوژیست به شما تحویل داده می شود. این نتایج ممکن است در فاصله چند روز به شما ارائه گردد. مرحله بعد از ارائه نتایج، خواندن نتایج توسط پزشک متخصص و تفسیر جواب ماموگرافی است.
معمولا در انتهای تصویربرداری عکس های تهیه شده به همراه توضیحات درج شده توسط سونولوژیست به شما ارائه می شود که ممکن است در پایان کار و یا با فاصله چند روز تحویلتان گردد اما روش خواندن ماموگرافی و تفسیر نتایج آن بر عهده پزشک متخصص است.

نحوه انجام ماموگرافی

نحوه انجام ماموگرافی به این صورت است که ابتدا قبل از انجام ماموگرافی سابقه و پرونده پزشکی مربوط به مشکلات خاص سینه نظیر درد یا یک توده قابل لمس، بررسی می گردد.

نحوه انجام ماموگرافی

نحوه انجام ماموگرافی

مراحل انجام ماموگرافی به شرح زیر است:

  1. نشانگر اشعه ایکس کوچک روی سینه و توده لمسی قرار می گیرد.
  2. دقت داشته باشید که برای انجام ماموگرافی کلیه جواهرات را کنار گذاشته باشید.
  3. در این مرحله سینه ها پس از آن روی یک صفحه ی تخت قرار می گیرند.
  4. سپس فشار ملایم و آرام به پستان با یک صفحه دیگر اعمال می شود و در نتیجه فشردگی پستان میان دو صفحه صورت می گیرد. در این مرحله شاید کمی احساس ناراحتی و درد کرده باشید اما این درد گذرا و ثانیه ای است.
  5. از هر پستان دو اشعه ایکس دریافت می شود که اگر سینه بزرگ باشد تصاویر بیشتری دریافت می شود.
هنگام انجام ماموگرافی از دئودورانت یا ضد عرق ها استفاده نکنید. چون این مواد نتایج حاصل از تفسیر را دشوارتر کنند. بطوری که ضد عرق ها می توانند تصاویر را مات کنند و گاهی پودر می تواند ظاهر میکروکلسیفیکاسیون در ماموگرافی را تشخیص دهد (یافته های غیر طبیعی که گاهی اوقات با سرطان سینه همراه است).

عوارض ماموگرافی چیست؟

شاید برخی از بانوان در ذهنشان این سوال پیش بیاید که به دلیل تابش اشعه ایکس بر بافت سینه، ریسک های ماموگرافی چیست؟ در جواب باید گفت: میزان دوز اشعه ایکس استفاده شده در روش ماموگرافی بسیار پایین است و بر اساس تائید دانشمندان و پزشکان، آزمایش ماموگرافی به عنوان روشی علمی و تخصصی برای تشخیص علائم سرطان سینه، عارضه ای ندارد.

عوارض ماموگرافی زیر 40 سال

احتمال ابتلا به سرطان به عنوان عوارض ماموگرافی وجود دارد اما این احتمال بسیار پایین است؛ چراکه میزان تابش اشعه ایکس در این روش با دوز پایین بوده و معایب این روش، در مقابل مزایای آن قابل نادیده گرفتن است. البته به دلیل متراکم بودن بافت سینه بافت سینه در زنان زیر ۴۰ سال، ماموگرافی نمی‌تواند ضایعات را به درستی تشخیص دهد و چون در این سنین، بافت سینه به اشعه حساس است ممکن است سلول های بافت سینه، تحریک شوند. بنابراین بهترین زمان برای انجام ماموگرافی غربالگری از سنین بالای ۴۰ سال است و در زنان زیر ۴۰ سال برای چکاپ از روش‌های دیگر مانند معاینه یا سونوگرافی و ام‌آرآی استفاده می‌شود.

ماموگرافی در دوران بارداری و شیردهی

انواع روش های درمان سرطان پستان در دوران بارداری کمی پیچیده است. چرا که علاوه بر درمان سرطان باید به فکر جنین در حال رشد نیز بود. برای اطلاع از زمان انجام سونوگرافی در دوران بارداری پیشنهاد می کنیم مقاله از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم میشود؟ را مطالعه کنید.

گاهی در دوران بارداری به منظور تشخیص سرطان پستان ماموگرافی انجام می شود. زن باردار می تواند تحت درمان سرطان پستان قرار گیرد هرچند انواع درمان و زمان بندی درمان باید متناسب با زمان بارداری باشد. نکات مهم درمانی در درمان سرطان پستان در دوران بارداری به اندازه توده، محل توده، میزان انتشار آن، زمان بارداری و سلامت و اولویت شخصی بیمار بستگی دارد.

ماموگرافی در دوران بارداری

ماموگرافی در دوران بارداری

باید بدانید که جراحی سرطان پستان در دوران بارداری عموماً بی خطر است و شیمی درمانی بعد از زایمان برای نوزاد خطری ندارد. اما در دوره بارداری شیمی درمانی و روشهای دیگر درمان سرطان پستان مانند هورمون درمانی، اشعه درمانی، درمان با رادیو اکتیو و هدف درمانی برای جنین مضر بوده و معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرد.

هزینه ماموگرافی

هزینه ماموگرافی برا اساس تعرفه وزارت بهداشت و درمان در بخش خصوصی و همچنین بر اساس یک طرفه یا دو طرفه بودن تصاویر محاسبه می شود.  جهت اطلاع از هزینه ها از بخش تماس با ما در وب سایت مرکز تصویربرداری دکتر مردانی استفاده کنید. ضمنا از صفحه درخواست و رزرو نوبت آنلاین نیز می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع، در مرکز تصویربرداری دکتر مردانی درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

تفسیر جواب ماموگرافی

در تفسیر جواب ماموگرافی با عبارت BIRADS روبرو می شوید. معنی birads در ماموگرافی نمره دهی به نتایج ماموگرافی بر اساس یک قرارداد بین المللی است. به این ترتیب که در این سیستم ارزیابی، به نتایج ماموگرافی عدد صفر تا 6 داده می شود. معانی این اعداد به شرح جدول زیر است:

امتیازتفسیر
صفرنتایج کامل نیست و برای تصمیم گرفتن، به تصاویر بیشتری نیاز است
1نتایج ماموگرافی منفی است و هیچ چیز مشکوکی رویت نشده است.
2ممکن است پزشک چند توده یا ضایعه خوش خیم رویت کرده باشد اما با این حال تفسیر جواب ماموگرافی، منفی است.
3نتیجه ماموگرافی عادی است اما 2 درصد احتمال سرطان وجود دارد و باید در شش ماه آینده مجددا این تست را تکرار کنید تا نتیجه قطعی مشخص گردد.
4تفسیر جواب ماموگرافی سالم نبوده و 20 تا 35 درصد احتمال سرطان وجود دارد به همین دلیل انجام نمونه برداری ضروری است.
5عنی فرد با احتمال 95 درصد به سرطان مبتلا است و باید نمونه برداری و اقدامات درمانی انجام شود.
6فقط زمانی نمره 6 در تفسیر جواب ماموگرافی مطرح می شود که با انجام نمونه برداری تشخیص سرطان قطعی شود.

لازم به ذکر است اطلاعات درج شده در این مقاله صرفا بر اساس تحقیق و جستجو در سطح اینترنت به دست آمده است و برای تایید صحت نکات حساس و جزییات و درستی و یا نادرستی اطلاعات اشاره شده باید با پزشک متخصص بررسی گردد و نتیجه نهایی را باید پزشک متخصص شما اعلام نماید.

بهترین مرکز ماموگرافی در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز ماموگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  1. مرکزی را انتخاب کنید که کادر آن، دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  2. رعایت نکات بهداشتی و نظافت در مرکز را مورد توجه قرار دهید.
  3. در نهایت زمان آزمایش سونوگرافی یا ماموگرفی را چک کنید و با توجه به مجهز بودن مرکز مورد نظر به کلیه تجهیزات، اقدام به انتخاب آن مرکز کنید.

کلیه خدمات ماموگرافی فول دیجیتال در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم انجام می پذیرد. (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

آدرس: تهرانپارس به نشانی فلکه سوم تهران پارس – خیابان 196غربی (بین باقری و فلکه سوم)- نبش طاهری – ساختمان پزشکان تهرانپارس طبقه 5 واحد 53 . 

ضمنا از صفحه درخواست و رزرو نوبت آنلاین نیز می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع، در مرکز تصویربرداری دکتر مردانی درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

سوالات متداول

در مورد ماموگرافی ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما باشد. در این بخش سعی داریم به سوالات متداول و مهم شما بانوی گرامی در زمینه ماموگرافی پاسخ دهیم . با ما همراه باشید.

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

از نظر زمان انجام ماموگرافی دو دسته بندی وجود دارد.

  • از نظر سنی:

انجام ماموگرافی پیش از سن 35 سالگی مجاز نیست (مگر در صورت تشخیص پزشک متخصص و به دلیل وجود سابقه در اقوام نزدیک فرد مثل، مادر، خواهر، خاله، عمه و …). لازم به ذکر است که در افراد زیر 35 سال غربالگری سرطان سینه از طریق سونوگرافی و در افراد بالای 35 سال از طریق ماموگرافی انجام می شود. علت انجام سونوگرافی بعد از ماموگرافی نیز می تواند مربوط به سن افراد باشد.

  • از نظر زمان:

به توصیه متخصصان جراحی پستان، بهترین زمان انجام ماموگرافی در روزهای پایانی پریود و یک هفته پس از شروع قاعدگی است. به این دلیل که سینه ها در طول دوران پریود، حساس هستند و قاعدگی بر بافت سینه تاثیر می گذارد ولی در روزهای پایانی قاعدگی، هورمون ها تاثیری بر بافت سینه ها ندارند و بافت پستان طبیعی و نرمال است. بانوان گرامی باید دقت داشته باشید که انجام ماموگرافی پیش از شروع پریود به دلیل تغییرات هورمونی توصیه نمی شود.

ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟

در جواب به این سوال باید به تفاوت ماموگرافی و سونوگرافی اشاره کرد. به این ترتیب که ماموگرافی روشی برای تشخیص ناهنجاری‌های احتمالی سرطان سینه است و پزشکان توصیه می‌کنند زنان بالای 35 سال حتما سالی یک بار آزمایش‌های غربالگری ماموگرافی را انجام دهند. در واقع ماموگرافی و سونوگرافی مکمل یکدیگر هستند چون در برخی از مواقع، ممکن است در آزمایش ماموگرافی خطا به وجود بیاید که در این صورت در این صورت آزمایش سونوگرافی به عنوان آزمایش تکمیلی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ماموگرافی چه چیزی را نشان میدهد؟

آنچه در ماموگرافی نشان داده میشود چربی های به رنگ خاکستری است. البته بافت پستانی که متراکم تر است، سفید به نظر می رسد. ذرات ریز کلسیمی و توده های خوش خیم یا غیرسرطانی و نیز توده های بدخیم یا سرطانی نیز سفید دیده می شوند.

توده های بدخیم یا سرطانی در ماموگرافی سفید هستند

توده های سرطانی در ماموگرافی سفید هستند

درصد خطای ماموگرافی چقدر است؟

به طور کلی باید گفت که تعداد ماموگرام‎‌‌‌ها با نتیجه مثبت کاذب بالاست. 5 الی 15 درصد از غربالگری ماموگرافی به تست‎‌‌‌های بیشتری نظیر سونوگرافی برای تشخیص نهایی نیاز دارند. اکثر این تست‎ها طبیعی هستند اما در صورت وجود یافته‎‌‌‌های غیرطبیعی، سنجش مجدد یا بیوپسی باید انجام شود. اکثر نمونه‎‌‌‌های بیوپسی تایید‌‌‌ می‌‎کنند که هیچ سرطانی وجود ندارد.  البته باید دقت داشت که در زنانی که در سنین 40 تا 49 سالگی ماموگرافی انجام‌‌‌ می‌‎دهند، احتمال 30درصدی نتیجه مثبت کاذب در همان دهه وجود دارد و در 7 تا 8 درصد از موارد، بیوپسی تجویز‌‌‌ می‌شود.

مامو گرافی درد دارد؟

باید بدانید که هنگام فشرده سازی بافت سینه بر روی صفحات دستگاه ماموگرافی ممکن است کمی احساس ناراحتی و درد داشته باشید. اما این درد فقط چند ثانیه طول می کشد. لازم به ذکر است که فشرده سازی پستان برای بدست آوردن ماموگراف های با کیفیت و گسترش بافت پستان ضروری است، به طوری که تصویر اشعه ایکس بافت پستان داخلی با وضوح خوب را نشان می دهد. اگر فشرده سازی مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است تصاویر تار شود. در این صورت بافت پستان ممکن است به خوبی تعریف نشده و مشکلات کوچک دیده نشود.

ماموگرافی در چه سنی انجام میشود؟

ماموگرافی های غربالگری برای خانم های زیر 35 سال توصیه نمی شود. با این حال، سرطان سینه در هر سنی ممکن است دیده شود. به طوری که حدود 5٪ موارد سرطان سینه در زنان زیر 40 سال رخ می دهد. اما این روش زنان بالای 35 الی 40 سال توصیه می شود. لازم به ذکر است که ماموگرافی نوع غربالگری به زنان بالای 40 سال توصیه شده اما ماموگرافی تشخیصی، محدودیت سنی برای افرادی که پزشک برای آن ها ماموگرافی پیشنهاد داده است، ندارد. در هر صورت نظر نهایی وابسته به پزشک متخصص شماست.

سن انجام ماموگرافی

سن انجام ماموگرافی

برای ماموگرافی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای تشخیص سرطان سینه و تجویز ماموگرافی به دو دسته از پزشکان می توان مراجعه کرد:

  1. پزشکان و متخصصان زنان و زایمان که به دلیل شناخت کافی از بدن زنان، با علائم سرطان سینه آشنایی دارند و می توانند دستورات و آزمایشات لازم را به بیمار بدهند.
  2. متخصصان جراحی سرطان سینه و جراحی عمومی که شناخت خوبی از سرطان سینه دارند.

منابع

http://www.naigo.ir/

https://www.wikipedia.org/

https://www.beytoote.com/

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 6 میانگین: 4.3]