چکیده مطالب:

  • سونوگرافی سینه چیست؟ موارد استفاده از سونوگرافی پستان
  • تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی | کدام یک بهتر است؟
  • مزایای سونوگرافي سينه چیست + بهترین زمان انجام سونوی سینه
  • انواع سونوگرافی سینه
  • نحوه انجام سونوگرافی پستان + آمادگی های قبل از سونو سینه
  • تفسیر جواب سونوگرافي سينه
  • آیا سونوگرافی (سونوگرافي سينه در بارداري) عوارض دارد؟
  • معرفی بهترین مركز سونوگرافي سينه در تهران + قیمت ها در سال 1401 و 1402
  • سوالات متداول درباره سونوگرافی سینه | سونوگرافی تارگت و الاستوگرافی سینه چیست؟

سونوگرافی سینه چیست؟

وقتی صحبت از سونوگرافی می شود، ممکن است ذهن ما بیشتر به سمت سونوگرافی بارداری، یا سونوگرافی رحم برای تشخیص سلامت جنین هدایت شود. اما یکی از انواع مهم سونوگرافی، سونوگرافي سينه (Breast Ultrasound) است که در این مقاله درباره آن صحبت می کنیم.

سونوگرافی سینه چیست؟

سونوگرافی سینه چیست؟

تشخیص و شناسایی هر بیماری در مراحل اولیه می تواند منجر به مهار آن بیماری شود. سونوگرافی سینه یکی از مهمترین اقدامات جهت تشخیص زودهنگام سرطان پستان (Breast cancer) است. به این ترتیب که اگر مورد غیرطبیعی مثل توده در مامو گرافی پستان (بخوانید: ماموگرافی چیست؟) دیده شده یا لمس شده باشد، تشخيص سرطان سينه با سونوگرافي امکان پذیر است. (البته لازم به ذکر که معمولا ماموگرافی در سنین بالای 40 سال انجام می پذیرد)

نکته: اگر توده مشاهده شده در سونوگرافی پستان سفت باشد، احتمال توده سرطانی داده می شود (البته لازم به ذکر است که این صرفا یک احتمال است و تصمیم نهایی با پزشک معالج شماست) اما اگر توده حاوی مایع باشد، ممکن است کیست خوش خیم باشد.

موارد استفاده از سونوگرافی پستان چیست؟

سونوگرافی سینه مثل روش های تشخیصی دیگر، برای بررسی و تشخیص دقیق انواع تومور ها کاربرد دارد. لزوم استفاده از سونوگرافی پستان می تواند ارزیابی نوع توده و یا ضایعه مشاهده شده در ماموگرافی باشد. البته دقت داشته باشید که نوع دیگری از سونوگرافی به نام سونوگرافی داپلر (بخوانید: سونوگرافی داپلر چیست)، وجود دارد که به عنوان تست تشخیص سرطان پستان، نشان دهنده جریان خون در رگ ها خواهد بود؛ یعنی استفاده از سونوگرافی پستان می تواند به واسطه تعیین جامد و یا مایع بودن توده تعیین کننده خوش خیمی یا بدخیمی توده موجود در سینه بیمار باشد. ضمناً سونوگرافی داپلر نیز می تواند نشان دهد که خون در درون توده ها جریان دارد یا خیر.

موارد استفاده از سونوگرافی پستان

موارد استفاده از سونوگرافی پستان

در یک نگاه کلی اگر بپرسید موارد استفاده از سونوگرافی پستان چیست؟ باید بگوییم:

  • تعیین نوع توده سرطانی و یا ضایعه مشاهده شده در ماموگرافی
  • روش غربالگری مکمل سرطان پستان
  • استفاده از نتایج سونوگرافی سینه در زمان نمونه برداری به عنوان راهنما

آنچه باید پیش از سونوگرافی سینه یا پستان بدانید

به طور کلی دلایل انجام سونوگرافی پستان این است که این روش برای شناسایی توده های احتمالی موجود در سینه است. مشاهده هر گونه توده با روش التراسوند یا همان سونوگرافی در سینه، به منزله داشتن سرطان سینه نیست.

تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی

یکی از پرسش های مهم که ذهن شما را درگیر می کند شاید این است که فرق ماموگرافی و سونوگرافی چیست؟ در جواب به این سوال باید گفت: فرق سونوگرافي سينه با ماموگرافي سینه این است که:

  • در انجام سونوی سینه، از امواج صوتی با فرکانس بالا و از طریق اکوهای منعکس شده استفاده می شود. در حالی که در ماموگرافی سینه از اشعه ایکس با دوز کم استفاده می شود تا تصاویری از بافت داخلی سینه به دست آید.
  • سونوی پستان ها تصاویر واضحی از بافت نرمال سینه یا وجود توده سفت و مایع را نشان می دهد. در حالی که ماموگرافی سینه تصاویر از بافت داخلی پستان را نشان می دهد.
  • دیگر تفاوت سونوگرافی پستان و ماموگرافی این است که، سونوگرافی سینه‌ها در زنان کمتر از 40 سال نتایج بهتری دارد. در حالی که ماموگرافی سینه در زنان بالای 40 سال در اولویت قرار دارد.
تفاوت سونوگرافی سینه و ماموگرافی سینه

تفاوت سونوگرافی سینه و ماموگرافی سینه

ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی

فرق سونوگرافي سينه با ماموگرافي را در بخش قبل توضیح دادیم؛

ممکن است مجدد بپرسید: برای تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟ :

به طور کلی ماموگرافی می تواند ناهنجاری هایی را که از نظر جسمی و فیزیکی، قابل احساس نیستند تشخیص دهد. این روش بیشتر برای خانم های مسن با سن بالای 45 سال که بافت سینه آنها کمتر متراکم باشد، پیشنهاد می شود. در حالی که سونوگرافي سينه برای بافت پستان متراکم تر که به اصطلاح به آن بافت اسکار می گویند، در زنان کمتر از 45 سال اولویت دارد.

نکته: اینکه کدام روش برای تشخیص سرطان سینه بهتر است به انتخاب پزشک بر میگردد. گاهی مواقع پزشک، برای اطمینان از وجود توده در سینه، این دو تست را به طور همزمان انجام دهد.

چرا این نوع سونوگرافی انجام می شود؟

شما در سلامت کامل به سر میبرید و اصلا احتمال این را نمی دهید که ممکن است در آینده به بیماری دچار شوید. بنابراین ممکن است بپرسید: چرا سونو سینه انجام می شود؟ چه لزومی دارد که وقتی علائمی ندارید به پزشک برای سونوگرافی پستان مراجعه کنید. ما به شما دلایل انجام سونوگرافی پستان را می گوییم:

  • اگر هنگام معاینه درد، قرمزی، ترشح و غیره مشاهد شود، سونوگرافی سینه لازم است.
  • توده هایی که بیمار بر روی سینه پیدا کرده که ممکن است توپر یا توخالی باشد، نیاز به بررسی و معاینه دارد.
  • ماموگرافی سینه در بانوان جوان به دلیل بافت متراکم سینه، پاسخگو نیست، بنابراین نیاز به انجام سونوگرافی می باشد.
  • اگر مشکوک به سرطان سینه باشید، بررسی اندازه توده های خوش خیم و کیست باید با سونوی سینه انجام شود.
  • به منظور بررسی نتایج غیر طبیعی ماموگرافی، پزشک به عنوان تست تشخیصی، دستور سونوگرافی را می دهد.
چرا این سونوگرافی انجام می شود؟

چرا این سونوگرافی انجام می شود؟

سونوی سینه در چه مواردی انجام می شود؟

به طور کلی دلایل انجام سونوگرافی سینه که توسط پزشک دستور داده می شود به شرح زیر است:

  1. برای بررسی توده های قابل لمس
  2. برای ارزیابی دقیق تر نتایج ماموگرافی سینه مخصوصا در مواردی که بافت سینه متراکم است.
  3. وجود توده در بافت سینه افراد زیر 30 سال حتی در نوجوانان
  4. ارزیابی بافت سینه در دوران بارداری و شیردهی و بررسی مواردی مثل ورم با قرمزی
  5. بیوپسی یا نمونه برداری سوزنی از ضایعات مشکوک برای توده های غیر قابل لمس و عمقی
  6. تشخیص کیست پستان از نظر توپر یا مایع بودن
  7. تخلیه کیست سینه
  8. در گروه پرخطربرای بررسی بیشتر

سونوگرافی سینه و MRI

ممکن است در دستور پزشک برای تشخیص سرطان، دستور MRI سینه داده شود. ام آر آی (Magnetic Resonance Imaging) به معنای تصویربرداری پرتو مغناطیسی است. تست MRI سینه زمانی انجام می شود که پزشک، ماموگرافی سینه را انجام داده، اما به اطلاعات بیشتری از سینه نیاز دارد. در واقع در شرایط خاص که احتمال سرطان سینه در فرد بیشتر است، پزشک دستور معاینه ام آر آی سینه می دهد.

مزایای سونوگرافی سینه

در اینجا به چند مزیت سونوی سینه اشاره می کنیم:

  1. مهمترین مزیت سونوگرافی سینه، تایید یا رد احتمال ابتلا به سرطان سینه است. در واقع تشخیص خوش خیم و یا بدخیم بودن توده مشاهده شده در تست ماموگرافی، در مرحله سونوگرافی پستانها انجام می شود.
  2. یکی دیگر از مزایای سونوی سینه این است که سونوگرافي سينه یک روش غیر تهاجمی است. در حالی که روش های تهاجمی مثل MRI برای زنان باردار و افراد با ریسک سرطان بالا خطر ساز بوده و ممکن است باعث تشدید بیماری آن ها شود. روش تهاجمی مثل تزریق ماده ای به داخل بدن یا ایجاد شکافی در پوست می ماند. اما روش غیر تهاجمی مثل سونوگرافی سینه، اینگونه نیست و کمتر خطرناک است.
  3. این روش بدون درد است.
  4. استفاده از روش سونوی سینه می تواند بافت های نرم موجود در پستان را نشان دهد در حالی که در MRI با اشعه ایکس، این امکان فراهم نیست.
مزایای سونوگرافی سینه

مزایای سونوگرافی سینه

تشخيص سرطان سينه با سونوگرافي

همانطور که می دانید بیماری سرطان یکی از بیماری های رایجی است که هر نوع از آن، می تواند اندام های مختلفی از بدن را درگیر و بیمار را از پای در بیاورد. یکی از انواع سرطان، سرطان سینه است که بعد از سرطان پوست، دومین سرطان رایج است.

شاید برایتان سوال باشد که ايا سرطان سينه با سونوگرافي قابل مشاهده است؟ در جواب باید گفت: برای تشخیص دقیق سرطان سینه، باید سونوگرافی پستان انجام شود. البته برای تشخیص دقیق سرطان پستان، باید در کنار سونوی سینه، روش های تشخیصی دیگر مثل MRI سینه هم به کار برده شود.

سونوگرافي سينه از چه سني بهتر است انجام شود؟

شاید برایتان سوال باید که چه کسانی باید سونوگرافی سینه انجام دهند؟ یا بهتر است سونوگرافی از چه سنی انجام شود؟ در جواب باید گفت: سونوگرافی سینه در هر سنی قابل انجام بوده و محدودیت سنی برای بانوان ندارد. لذا در افراد زیر 40 سال که نمی توانند ماموگرافی کنند بهتر است سونوی سینه انجام شود.

سونوگرافي سينه از چه سني بهتر است انجام شود؟

سونوگرافي سينه از چه سني بهتر است انجام شود؟

طبق توصیه کلی پزشکان، تا قبل از 35 سالگی برای چکاب اولیه، یک سونوگرافی پستان انجام دهید تا در سوابق پزشکی شما موجود باشد. اگر هیچگونه علائم مشکوکی در تست سونوی سینه رویت نشد، بعد از ورود به 50 سالگی بهتر است که هر دو سال یکبار، ماموگرافی سینه را انجام دهید. 

بهترین زمان سونوگرافی پستان

بهترین زمان سونوگرافی سینه، بعد از اتمام دوران پریود است. چون سطح هورمون ها افت کرده و تورم و افتادگی سینه از بین می رود. بنابراین امکان تشخیص توده راحت تر است. البته انجام سونوی سینه در هر سنی ایراد ندارد. حتی انجام سونوگرافی پستان ها به دلیل اینکه از اشعه استفاده نمی کند، در دوران شیردهی و بارداری نیز بلامانع است.

انواع سونوگرافی سینه

در واقع اساس کار سونوگرافی پستان یکی است و تنها ممکن است جدیدتر بودن دستگاه های سونوگرافی و ارائه تصاویر سه بعدی از بافت سینه، نوع دیگری از سونوی سینه را ارائه کند.

سونوگرافی سه بعدی از سینه

سونوگرافی سه بعدی از سینه نتایج بهتری نسبت به سونوی ساده ارائه می کند. در مورد ماموگرافی سه بعدی هم نتایج تحقیقات نشان داده است که 80 درصد موارد سرطان سینه با ماموگرافی سه بعدی قابل تشخیص بوده است. این در حالی است که درصد تشخیص ماموگرافی معمولی، 59 درصد بوده است.

دستگاه سونوگرافی سه بعدی

دستگاه سونوگرافی سه بعدی

دستگاه سونوگرافی سه بعدی، اطلاعات دریافتی از تابش امواج را تحلیل کرده و روی مانیتور نمایش می دهد. ویژگی خاص دستگاه سونوگرافی سه بعدی سینه، این است که مقاطع تصویری با ضخامت دو میلیمتری از بافت پستان را ایجاد كرده و آن را نمایش می دهد.

نحوه انجام سونوگرافی پستان چگونه است؟

شاید برایتان سوال باشد که سونوگرافی پستان چگونه عمل می کند؟

دستگاه سونوگرافی پستان از ارسال موج های فراصوت و برگشت آن برای تشخیص توده استفاده می کند. دقیقاٌ شبیه به کاری که خفاش ها برای تعیین مسیر در تاریکی انجام می دهند. زمانی که دستگاه سونوگرافی سینه، موج فراصوت را به سمت پستان، میفرستد، این موج به بافت سینه یا توده احتمالی و یا کیست برخورد کرده و مجدد به دستگاه باز میگردد.

اگر می خواهید بدانید که تفسیر سونوگرافي سينه چگونه است؟ باید گفت آنچه در تفسیر سونوگرافی پستانها به پزشک کمک می کند، سرعت و زمان بازگشت موج به سمت دستگاه سونوی سینه است. که هم می تواند محل قرار گرفتن و فاصله توده را نشان دهد و هم نحوه بازتابیده شدن، بیانگر مایع یا جامد بودن توده خواهد بود.

آمادگی های قبل از سونوگرافی سینه

اقدامات لازم قبل از انجام سونوگرافی سینه به شرح زیر است:

  • در حین انجام سونوگرافی سینه، یکی از کارهایی که متخصص رادیولوژیست انجام خواهد داد، بررسی زیر بغل های بیمار است. پس بهتر است که قبل از انجام سونوگرافی سینه، دوش بگیرید و نسبت به پاکسازی ناحیه زیر بغل اقدامات لازم را انجام دهید.
  • برای انجام سونوی سینه، نباید پوششی جلوی حرکت امواج را بگیرد، بنابراین یکی از آمادگی هایی لازم قبل از انجام سونوگرافی سینه این است که کاملا پستان ها برهنه بوده و پوششی نداشته باشند.
  • اگر در سوابق پزشکی خود، نتایجی از سونوی سینه یا ماموگرافی دارید، آن ها را همراه داشته باشید. چرا که ممکن است برای سنجش روند بهبودی، به پزشک کمک کند.
  • نگران نباشید؛ سونوگرافی سینه هیچ دردی ندارد. پس در طی سونوگرافی سینه استرس نداشته باشید.
آمادگی های قبل از سونوگرافی سینه

آمادگی های قبل از سونوگرافی سینه

تفسیر سونوگرافی پستانها

پس از اینکه به یک مرکز سونوگرافي سينه خوب رفتید و تحت نظر رادیولوژیست مطمئن، سونوی سینه را انجام دادید. حالا تفسیر سونوگرافی پستانها حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود. چرا که از جمله موارد قابل مشاهده در سونوگرافی سینه تصاویر حاوی نقاط تیره و روشنی است که تشخیص کیست ها و توده های سرطانی در این تصاویر، از عهده افراد غیر متخصص خارج است.

دقت کنید که هر نقطه تیره ای نشان دهنده کیست یا توده بدخیم سرطانی نیست. ممکن است بافت پستان، دارای توده های خوش خیمی باشد که هیچ ربطی به سرطان سینه ندارد. به همین دلیل، حتما برای انجام سونوگرافی سینه و تشخیص قطعی توده های سرطانی از غیر سرطانی، به مراكز سونوگرافي سينه معتبر مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و اطلاعات بیشتر از نحوه انجام سونوگرافي سینه در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی می‌توانید به صفحه تماس با ما یا درخواست نوبت سونوگرافی سر بزنید.

خواندن جواب سونوگرافي سينه

همانطور که در بخش قبل هم گفتیم خواندن جواب سونوگرافي سينه به عهده پزشک شماست. در اینجا به ذکر چند نکته درباره تفسیر سونوگرافی پستانها اشاره می کنیم. برخی از مواردی که در سونوگرافی سینه تشخیص داده می شود عبارتند از:

  • نکروز چربی پستانی (Fat necrosis): بافت‌های چربی آسیب دیده که به شکل یک توده در بافت سینه احساس می‌شوند. نکروز چربی شکل تغییر یافته چربی توسط آنزیم‌های گوارشی است که از آن به عنوان تغییرات خوش خیم پستانی هم یاد می شود.
  • پاپیلوما (Papilloma) درون مجرایی: توده‌های خوش خیمی که مربوط به مجاری شیری هستند. این تومور کوچک و خوش خیم بوده و در مجرای شیر در پستان ایجاد می‌شود.
  • فیبروآدنوم (Fibroadenoma): توده‌های سفت و خوش خیم سرطانی که در واقع غیر سرطانی هستند. این توده ها بین سنین 15 تا 35 سالگی مشاهده شده و یکی از شایع ترین توده‌های سینه هستند.
  • تغییرات فیبروکیستیک (Fibrocystic): توده‌هایی که به دنبال تغییرات هورمونی مربوط به تخمدان ایجاد می‌شوند. در اکثر موارد در دوره های سنی پایین مشاهده می شوند.
خواندن جواب سونوگرافی سینه

خواندن جواب سونوگرافی سینه

لازم به ذکر است اطلاعات درج شده در این مقاله صرفا بر اساس تحقیق و جستجو در سطح اینترنت به دست آمده است و برای تایید صحت نکات حساس و جزییات و درستی و یا نادرستی اطلاعات اشاره شده باید با پزشک متخصص بررسی گردد و نتیجه نهایی را باید پزشک متخصص شما اعلام نماید. برای دریافت نوبت و اطلاعات بیشتر از نحوه انجام سونوگرافي سینه در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی می‌توانید به صفحه تماس با ما یا درخواست نوبت سونوگرافی سر بزنید.

عوارض سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه عوارض خاصی ندارد چرا که از اشعه استفاده نمی کند. همین امر باعث شده است حتی سونوگرافي سينه در بارداري هم کم خطر باشد. همچنین چون تشخيص سرطان سينه با سونوگرافي یک روش غیر تهاجمی بوده و به عنوان مکمل ماموگرافی کاربرد دارد، خطری برای بیمار به همراه ندارد.

سونوگرافي سينه در شيردهي

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، انجام سونوی پستان ها در هر سنی و شرایطی قابل اجراست. چون از اشعه هنگام آزمایش استفاده نمی کند. بنابراین سونوگرافی سینه در شیردهی یا بارداری نیز بدون خطر است. البته باید بدانید که سونوگرافی پستان یک روش غربالگری روتین نیست و روش انجام سونو سینه، از هر دو سینه و معمولا با بررسی زیر بغل انجام می شود.

محدودیت های سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه هیچ خطری ندارد چون از اشعه استفاده نمی کند. همچنین انجام آن هیچ خطری برای زنان باردار هم ندارد. تنها محدودیت های سونوگرافی سینه این است که:

  • سونوگرافی پستان ممکن است توده‌های کوچک یا تومورهای جامدی را که معمولاً با ماموگرافی دیده شده اند، تشخیص ندهد.
  • چاق بودن یا داشتن سینه های بسیار بزرگ ممکن است دقت سونوگرافی را کاهش دهد.

مركز سونوگرافي سينه در تهران

به دلیل اینکه انجام سونو سینه باید زیر نظر رادیولوژیست متخصص انجام شود، بنابراین به سراغ افراد غیر متخصص نروید. بهتر است که درباره بهترین مركز سونوگرافي سينه در تهران تحقیق کنید. به این نکته دقت کنید که کاندید مناسب جهت انجام سونوگرافی سینه خوب مرکزی است که علاوه بر دارا بودن پزشک متخصص، از کادر مجرب جهت انجام کلیه امور آزمایشی و تصویربرداری برخوردار باشد.

کلیه خدمات سونوگرافی سینه در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم انجام می پذیرد. (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

آدرس: تهرانپارس به نشانی فلکه سوم تهران پارس – خیابان 196غربی (بین باقری و فلکه سوم)- نبش طاهری – ساختمان پزشکان تهرانپارس طبقه 5 واحد 53 . 

ضمنا از صفحه درخواست و رزرو نوبت آنلاین نیز می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع، در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

چرا سونوگرافی دکتر مردانی برای سونوگرافی سینه؟

دکتر رضا مردانی متخصص کلیه امور سونوگرافی تخصصی از جمله سونوگرافی تخصصی پستان (الاستو اسکن ، نمونه برداری ، مارکر گذاری و وکیوم بیوپسی) هستند. در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی همراه با کادر خانم، می توانید در کمال آرامش آزمایشات خود را انجام دهید. همچنین شما می توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع درخواست نوبت سونوگرافی سینه را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

برای اطلاع از هزینه سونوگرافی سینه و زیر بغل در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کرده یا در انتهای همین مقاله در بخش کامنت ها در مورد قیمت سونوگرافی سینه سوال کنید.

سونوگرافي سينه خوب

اگر می خواهید یک سونوگرافی سینه خوب داشته باشید سعی کنید با تحقیق درباره بهترین مرکز سونوگرافی سینه به متخصصان مراجعه کنید. چرا که یک سونوگرافي سینه خوب باید بتواند موارد زیر را تشخیص دهد:

  • تعیین نوع کیست و اندازه‌ دقیق توده‌
  • غربالگری تکمیل کننده‌ سرطان سینه
  • به عنوان راهنما در هنگام انجام نمونه برداری سوزنی از توده‌های موجود در سینه
سونوگرافی سینه خوب

سونوگرافی سینه خوب

هزینه سونوگرافی پستان ها 1401

هزینه سونوگرافی سینه در سال 1401 چیزی بین مبلغ 190 هزار تومان در مراکز خصوصی و 75 هزار تومان در مراکز دولتی می باشد. البته اگر بیمه داشته باشید یا تحت پوشش بیمه های تکمیلی باشید، هزینه سونوگرافی سینه کمتر خواهد بود. لازم به ذکر است که هزینه سونوگرافی پستانها 1402 هنوز اعلام نشده است. البته برای جویا شدن از دقیق ترین قیمت ها، با سونوگرافی مردانی در تماس باشید. (اطلاعات تماس سونوگرافی مردانی)

سوالات متداول درباره سونوگرافی سینه

سعی کردیم در این مقاله هر آنچه درباره سونوگرافی سینه باید بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. در این بخش به سوالات متداول درباره سونوی سینه که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد پاسخ می دهیم.

ايا سرطان سينه با سونوگرافي قابل مشاهده است؟

سونوگرافی سینه یکی از اقدامات مهم جهت تشخیص زودهنگام سرطان پستان است. البته این روش به تنهایی نمی تواند نتیجه قطعی را نشان دهد. بنابراین به عنوان یک روش تکمیلی غیر تهاجمی در کنار نتایج ماموگرافی پستان، قابل استناد خواهد بود.

دلایل انجام سونوگرافی سینه چیست؟

خیلی ها میپرسند که سونوگرافی پستان در چه مواردی انجام میشود؟ به صورت کلی اگر در معاینه MRI و یا ماموگرافی، پزشک مشکوک به سرطان سینه شود، دستور سونوگرافی پستان می دهد. از دیگر دلایل انجام سونوگرافی سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی علت درد، ورم، قرمزی یا ترشح از بافت سینه
  • بررسی توده هایی که توسط خود بیمار مشاهده شده است
بررسی علت درد، ورم یا ترشح از بافت سینه با سونوگرافی

بررسی علت درد، ورم یا ترشح از بافت سینه با سونوگرافی

مزایا و معایب سونوگرافی پستان

در مورد مزایای سونوگرافی سینه گفتیم که علاوه بر نقش سونوگرافی در تشخیص سرطان سینه، این روش کاملا بدون درد و غیر تهاجمی است. اما از جمله محدودیت های سونوگرافی سینه و شاید در یک کلام، عوارض انجام آن، فقط می توان به ایجاد تشخیص مثبت کاذب اشاره کرد. که این مورد هم با تحقیق و مراجعه به بهترین مرکز سونوگرافي سینه در تهران برطرف خواهد شد.

چرا با وجود ماموگرافی به سونوگرافی پستان نیز احتیاج است؟

علت اینکه چرا سونوگرافی سینه انجام می شود؟ این است که سونوگرافی سینه یک تست تکمیلی در کنار ماموگرافی است. این روش اندازه دقیق تر توده ای که در ماموگرافی تشخیص داده شده است را با خطای بسیار کم مشخص می کند. همچنین نوع توده از نظر جامد (مشکوک به سرطانی) یا مایع (خوش خیم) بودن را تعیین خواهد کرد.

نتایج یک سونوگرافی سینه چه چیزی را نشان می دهد؟

در این مقاله گفتیم که برای تفسیر نتیجه سونوگرافی سینه حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. اما به طور کلی سونوگرافی پستان ها به پزشک اجازه بررسی جریان های خونی در رگ های بدن را می دهد. همچنین تصویری از بافت سینه با نقاط تیره و روشن در اختیار پزشک قرار می دهد تا تشخیص کیست ها و توده های خوش خیم و بدخیم راحت تر باشد.

ایا سونوگرافی سینه درد دارد؟

خیر. هنگام انجام سونوی سینه اصلا استرس نداشته باشید. چرا که این روش یک روش بدون درد است.

برای کیست سینه هر چند وقت یکبار باید سونوگرافی کنیم؟

شاید بپرسید سونوگرافی سینه هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟ یا برای کیست سینه هر چند وقت یکبار باید سونوگرافی کنیم ؟ باید گفت با توجه به سن، نوع بافت سینه و تغییرات آن ممکن است نظر پزشک درباره دفعات انجام ماموگرافی متفاوت باشد. البته حداقل میزان در سال یکبار و حداکثر دوبار است.

برای انجام سونو سینه محدودیت سنی وجود ندارد. اما در بیشتر کشورها به زنان بیشتر از 40 سال توصیه می شود که در سال، یک یا دو بار تست های غربالگری سینه شامل ماموگرافی و سونوگرافی پستان را انجام دهند. برای زنان بین 35 تا 40 سال، اگر سابقه سرطان سینه در خانواده وجود داشته باشد، یا توده قابل لمس در بافت سینه تشخیص داده شود، با درخواست پزشک متخصص ماموگرافی و سونوگرافی انجام می پذیرد.

سونوگرافي سينه در زمان پريود قابل انجام است؟

تفسیر سونوگرافی پستانها ارتباطی با زمان انجام آن ندارد. اما به دلیل اینکه در زمان پریود، سینه ها حساس بوده و ممکن است دارای درد و ورم باشد، بهتر است سونوگرافی سینه در زمان پریود انجام نشود.

سونوگرافي سينه در زمان پريود

سونوگرافي سينه در زمان پريود

سونوگرافی تارگت چیست؟

سونوگرافی تارگت یا سونوگرافی هدفمند (Targeted ultrasound) که به اختصار US هم گفته می شود. یک روش برای تشخیص پتانسیل ضایعات مشکوک در ماموگرافی است. در واقع سونوگرافی تارگت برای پیش بینی بدخیم بودن ضایعاتی که از طریق نمونه برداری سوزنی (بیوپسی) انجام شده است کاربرد دارد.

الاستوگرافی پستان چیست؟

یکی از تکنیک های جدید سونوگرافی سینه الاستوگرافی پستان یا (Breast Elastography) است که برای بررسی ضایعات پستان و تغییر شکل تمام بافت ها نظیر چربی، کیست و ضایعات جامد کاربرد دارد. الاستوگرافی پستان با استفاده از خواص مکانیکی بافت سینه، درباره تومورها و ضایعات سینه، اطلاعات بیشتری نسبت به سونوگرافی ساده در اختیار پزشک می گذارد.
تفسیر الاستوگرافی سینه به این صورت است که: تومورهای خوش خیم تمایل به تغییر شکل دارند اما ضایعات بدخیم تمایل به سفت شدن دارند.

الاستوگرافی پستان چیست

الاستوگرافی پستان چیست

اصطلاح birads 3 در سونوگرافی چیست؟

این اصطلاح مربوط به نتایج ماموگرافی سینه است. یک سیستم تشخیصی جهانی برای خواندن نتایج ماموگرافی پستان به نام BI-RADS وجود دارد که به هفت دسته صفر تا شش تقسیم می شود. هر دسته از نتایج صفر تا 6 ، لزوم گرفتن عکس های بیشتر از منطقه دارای توده را مشخص می کند. ماموگرافی BI-RADS 3 به معنی یافتن توده های خوش خیم است.

تراکم هتروژن بافت فیبروگلاندولار در دو سینه مشهود است یعنی چه؟

این اصطلاحات درباره تراکم بافت سینه صحبت می کنند. بنابراین ابتدا در مورد هر کدام از واژه های تخصصی فیبروگلاندولار (Fibroglandular) و تراکم هیتروژن (Heterogeneously Dense) باید صحبت کنیم.

بافت فیبروگلاندولار سینه به معنی مناطق پراکنده از سینه با بافت فیبری و غده‌ای است. حدود 40 درصد از زنان دارای بافت پستان فیبروگلاندولار پراکنده هستند. اصطلاح تراکم هتروژن برای توصیف بافت پستانی است که دارای مناطق وسیعی از بافت فیبری متراکم و غده ای همراه با مقداری بافت چربی است. وجود تراکم هیتروژن یافتن تومورها یا سایر تغییرات در ماموگرافی را دشوارتر می کند. پس به طور کلی تراکم هتروژن بافت فیبروگلاندولار احتمال عدم شناسایی سرطان سینه توسط ماموگرافی را افزایش می دهد.

لازم به ذکر است که این مطالب صرفاً بر اساس تحقیق و جستجو بوده و ممکن است در برخی موارد نیازمند بررسی از جانب پزشک داشته باشد، لذا هرگونه پرسش و ابهام را با پزشک مشورت نمایید.


برخی از منابع مورد استفاده در این مقاله:

https://fa.wikipedia.org/wiki/سرطان_پستان

https://www.drvahabaghai.com/fa/article/79/سونوگرافی-پستان-سینه#:~:text=سونوگرافی پستان یا سونوگرافی سینه,سایر روشهای تشخیصی استفاده شود.

https://www.drhakimian.com/article/29950/سونوگرافی-پستان

jamejammic.com/سونوگرافی-پستان/

dr-parva.ir/mammograms-or-ultrasound/

www.conwaymedicalcenter.com/news/ultrasound-vs-mammogram-faqs

drfatemehkarami.ir/get-acquainted-with-pre-term-breast-enlargement-ultrasonography/

https://www.dr-pejmanmanesh.ir/article/28252/بهترین-سونوگرافی-پستان-در-اصفهان

www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/breast-ultrasound

https://niniban.com/fa/news/229327/هزینه-سونوگرافی-سینه-در-سال-۱۴۰۱-چقدر-است

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33025811/

https://www.cancer.gov/publications/dictionaries/cancer-terms/def/heterogeneously-dense-breast-tissue

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 12 میانگین: 4.2]