چکیده مطالب:

  • بهترين زمان انجام سونوگرافي سينه، چه زمانی سونوگرافی سینه نیاز است؟
  • سونوگرافي سينه در زمان پريود، سونوگرافی سینه در زمان بارداری
  • سونوگرافي سينه از چه سني قابل انجام است؟ + بهترین مرکز سونوگرافی در تهران

سونوگرافی سینه

تصویربرداری اولتراسوند یا همان سونوگرافی پستان، برای تولید تصاویر از ساختارهای داخلی سینه، از امواج صوتی استفاده می کند. این امواج توسط وسیله ای به نام پروب ایجاد خواهد شد که برای حرکت راحت آن بر روی بدن شما و انتقال صحیح امواج، باید از نوعی ژل نیز استفاده شود.

سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه برای کمک به تشخیص توده‌های سینه یا سایر ناهنجاری‌هایی که در طول معاینه فیزیکی، یا در ماموگرافی یا MRI پستان یافت می‌شوند، استفاده می‌شود.

سونوگرافی سینه معمولاً برای غربالگری سرطان سینه انجام نمی شود. چون ممکن است برخی از انواع سرطان ها را تشخیص ندهد. برای این کار از ماموگرام استفاده می شود و سونوگرافی به عنوان یک تشخیص تکمیلی برای ماموگرافی استفاده می شود. (بخوانید: ماموگرافی چیست؟)

سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه

نوعی دیگر از سونوگرافی نیز وجود دارد به نام سونوگرافی داپلر که به بررسی حرکت خون در داخل اندام خواهد پرداخت. (سونوگرافی داپلر به پزشکان کمک می‌کند تا بدون استفاده از اشعه‌ی ایکس یا هرگونه تزریق، بتوانند از آنچه درون رگ‌های بیمار در حال روی دادن است اطلاعات لازم را بدست بیاورند) یک سونوگرافی ایمن، غیر تهاجمی است و از اشعه استفاده نمی کند.

بهترين زمان انجام سونوگرافي سينه

بیشتر اوقات، متخصصین، سونوگرافی را برای پیگیری نواحی مشکوک که در ماموگرافی مشاهده می شود توصیه می کنند. از آنجایی که سونوگرافی دستی از یک پروب کوچک برای بررسی بافت استفاده می کند، زمانی که ناحیه مورد نظر خاصی در پستان برای بررسی وجود داشته باشد بسیار مفید است.

باید توجه کنید بهترین زمان برای معاینه و سونوگرافی پستان بعد از پایان دوره پریودی بوده  دلیل آن هم این است که بعد از قاعدگی هرمون ها افت می کنند، تورم و افتادگی سینه از بین می رود و توده ها به راحتی قابل تشخیص می شوند و در صورت تشخیص نواحی مشکوک باید به صورت ماهانه بررسی شوند.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی سینه

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی سینه

چه زمانی سونوگرافی سینه نیاز است؟

پیشنهاد می کنیم هر شش ماه برای معاینه و سونوگرفی پستان به پزشک مراجعه کنید همان طور که می‌دانید پیشگیری همواره بهتر از درمان بوده است. اما همانطور که در بالا اشاره شد، در صورت تشخیص موارد مشکوک و یا تشخیص پزشک و موارد دیگر، ممکن است نیاز باشد سونوگرافی سینه، در فواصل کوتاه تری انجام گردد.

سونوگرافي سينه در زمان پريود

بهترین زمان برای انجام خودآزمایی ماهیانه سینه حدود 3 تا 5 روز پس از شروع قاعدگی است. هر ماه در همان زمان انجام دهید. سینه ها در این دوره از چرخه ماهیانه شما زیاد حساس یا توده ای نیستند بنابراین زمان مناسبی است.

سونوگرافي سينه در زمان پريود

سونوگرافي سينه در زمان پريود

سونوگرافی پستان یک روش امن و بدون درد برای تصویربرداری از بافت سینه است. برخلاف ماموگرافی که ممکن است، کمی احساس فشار و درد در بافت سینه ایجاد می‌کند، سونوگرافی سینه هیچ‌گونه دردی به دنبال نخواهد داشت. با این‌وجود اگر سینه‌های حساسی دارید، بهترین زمان برای انجام سونوگرافی یک هفته پس از پایان چرخه قاعدگی است. در دوره قاعدگی سینه‌ها حساس شده و همین موضوع ممکن است انجام سونوگرافی در این دوره را برایتان کمی آزاردهنده کند؛ به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند معمولا از یک هفته قبل از چرخه قاعدگی تا ۴ الی ۸ روز پس از اتمام آن برای سونوگرافی اقدام نکنید.

کلیه خدمات سونوگرافی سینه در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم انجام می پذیرد. (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

آدرس: تهرانپارس به نشانی فلکه سوم تهران پارس – خیابان 196غربی (بین باقری و فلکه سوم)- نبش طاهری – ساختمان پزشکان تهرانپارس طبقه 5 واحد 53 . 

ضمنا از صفحه درخواست و رزرو نوبت آنلاین نیز می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع، در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

سونوگرافی سینه در زمان بارداری

سونوگرافی در دوران بارداری بی خطر است زیرا از اشعه استفاده نمی کند. همچنین برای افرادی که به رنگ کنتراست (contrast میزان اختلاف میان روشن‌ترین و تیره ترین )حساسیت دارند، بی خطر است زیرا از رنگ استفاده نمی کند.

سونوگرافی سینه در زمان بارداری

سونوگرافی سینه در زمان بارداری

سونوگرافي سينه از چه سني قابل انجام است؟

خانم‌هایی که زیر 30 سال می‌باشند؛ معمولاً پزشکان به‌منظور ارزیابی توده قابل لمس پستان انجام سونوگرافی را به ماموگرافی ترجیح می‌دهند. در خانم‌های جوان به دلیل متراکم بودن بافت پستانی و غدد شیری، ماموگرافی چندان ارزش تشخیصی ندارد. اکثر توده‌ها در خانم‌های جوان کیست‌های خوش خیم و یا تجمعی از بافت غده‌ای نرمال می‌باشد. انجام سونوگرافی سینه به آماده‌سازی خاصی احتیاج نخواهد داشت و درواقع در زمان مراجعه به این مرکز برای تصویربرداری مذکور تنها باید در زمان تعیین‌شده و به‌موقع در بخش موردنظر حاضر شوید.

البته در خانم های زیر 25 سال که بافت سینه متراکم تری دارند نیز سونوگرافی می تواند مفید باشد. پزشک همچنین ممکن است از سونوگرافی برای دیدن گره های لنفاوی مجاور استفاده کند. سونوگرافی برای راهنمایی انجام بیوپسی (بیوپسی یا نمونه برداری روشی برای بررسی دقیق تر بافت های بدن است که مشکوک به ابتلا به بیماری هستند) نیز انجام می شود. در سنین پایین به دلیل تراکم بافت سینه ماموگرافی تصویر خوبی ارائه نمی دهد؛ برای تشخیص کیست در بیماران جوان سونوگرافی نیاز است.

بهترين مركز سونوگرافي سينه در تهران

موسسه تصویربرداری پزشکی دکتر مردانی با ارائه کلیه خدمات مرتبط با سونوگرافی داپلر بارداری، سونوگرافی تخصصی و جنرال بارداری (غربالگری مرحله اول، دوم ، سوم, سه بعدی و چهاربعدی، کالرداپلر حاملگی) با کادر مجرب و حرفه ای در خدمت شما والدین عزیز است. لازم به ذکر است که برای رفاه حال مراجعه کنندگان عزیز، کلیه خدمات سونوگرافی در این مرکز با کادر خانم انجام می پذیرد. (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

آدرس شعبه مرکزی: تهرانپارس به نشانی فلکه سوم تهران پارس – خیابان 196غربی (بین باقری و فلکه سوم)- نبش طاهری – ساختمان پزشکان تهرانپارس طبقه 5 واحد 53 

 

لازم به ذکر است که این مطالب صرفا بر اساس تحقیق و جستجو بوده و ممکن است در برخی موارد نیازمند بررسی از جانب پزشک داشته باشد، لذا هرگونه پرسش و ابهام را با پزشک مشورت نمایید. برای گرفتن نوبت و دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه انجام سونوگرافی سینه در مرکز تصویربرداری پزشکی دکتر مردانی می‌توانید به صفحه تماس با ما سر بزنید. کارشناسان مرکز تصویربرداری دکتر مردانی، آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

 

 

برخی از منابع:

https://medlineplus.gov/ency/article/001993.htm

https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/21496-breast-ultrasound

https://www.drseif-radiology.ir/article/32442/سونوگرافی-پستان

https://www.radiologymarkazi.ir/article/31245/ماموگرافی-و-سونوگرافی-پستان

https://www.drhakimian.com/article/29950/سونوگرافی-پستان

https://www.radiologymarkazi.ir/article/29111/انواع-بیوپسی

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 7 میانگین: 4.4]