چکیده مطالب:

  • سونوگرافی داپلر چیست و نحوه انجام آن به چه صورت است؟ سونوی برای تشخیص کدام نوع از بیماری ها کاربرد دارد؟
  • ضرورت انجام سونوگرافی داپلر بارداری چیست؟ تفاوت سونوی داپلر و سونوگرافی کالر داپلر بارداری چیست؟
  • خطرات و عوارض جانبی سونوی داپلر چیست؟ اطلاع از مراکز و هزینه انجام سونوگرافی داپلر بارداری

سونوگرافی داپلر چیست؟

سونوگرافی داپلر (Doppler Ultrasound) یکی از انواع روش های سونوگرافی است. سونوی داپلر نوعی از سونوگرافی است که در تشخیص و درمان انواع مختلف بیماری ها کاربرد دارد. از جمله مهم ترین کاربردهای سونو گرافی داپلر بررسی ضربان قلب و جریان خون جنین است. به این ترتیب که در سونوی داپلر سرعت و جهت جریان خون جنین بررسی و تعیین می شود. به این ترتیب نتایج حاصل از سونوگرافی داپلر در بررسی طبیعی بودن رشد جنین و تامین خون و مواد مغذی کافی برای بافت ها در دوران بارداری مفید است. از دیگر کاربردهای سونوی داپلر عبارتند از:

  • تشخیص لخته شدن خون
  • تشخیص کاهش گردش خون
  • لخته‌گی خون در عروق عمقی
  • تشخیص ترومبوز سیاهرگی عمقی (Deep Vein Thrombosis) یا DVT
  • ترومبوفلبیت (Thrombophlebitis) یا لخته شدن خون در وریدهای زیر سطح پوست
  • آترواسکلروزیس (Atherosclerosis) یا تنگی و سخت شدن سرخرگ و عروق پاها
  • التهاب عروق خونی دست و پا

تفسیر سونوگرافی داپلر

سونوی داپلر به عنوان بخشی از یک بررسی اولتراسوندی که علاوه بر کاربرد در بررسی جریان خون جنین، جریان خون را در طول شریان و ورودی های اصلی در شکم، اندام ها و گردن ارزیابی می کند؛ برای شناسایی مشکلاتی همچون تنگی سرخرگ ها یا لخته های سیاهرگی به کار می رود.

برای انجام سونوی داپلر، یک مبدل دستی به نام ترانسدیوسر (Transducer) بر روی پوست و بالای رگ خونی حرکت داده میشود که امواج فراصوتی به وسیلۀ یک میکروفون تقویت شده و از طریق ترانسدیوسر ارسال و دریافت می­شوند. در واقع سونوگرافی داپلر به این صورت است که حرکت سلول­های خون تغییراتی را در بازتاب و بازگشت امواج صوتی منعکس شده ایجاد می­ کند که به آن اثر داپلر (Doppler Effect) می­ گویند. لازم به ذکر است که در صورت عدم وجود جریان خون، بازگشت امواج بدون تغییر باقی خواهد ماند.

استفاده از مبدل دستی ترانسدیوسر در سونوی داپلر

استفاده از مبدل دستی ترانسدیوسر در سونوی داپلر

در مورد چگونگی سونوگرافی داپلر بارداری باید گفت که روش کار دقیقا مانند سونوگرافی عادی است. به این ترتیب که شما بانوی محترم برای سونوی داپلر بارداری و روی تخت به پشت یا پهلو دراز بکشید. رادیولوژیست یا سونوگرافیست وسیله ای ترانسدیوسر را به آرامی بر روی شکم شما و بالای عروق خونی حرکت می دهد. مبدل امواج فراصوتی درون رگ ها را تقویت و سپس آن را از طریق میکروفون دریافت می کند.

برای گرفتن نوبت و دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه انجام سونوی داپلر در مرکز تصویربرداری پزشکی دکتر مردانی می‌توانید به صفحه تماس با ما سر بزنید.

سونوی داپلر در بارداری

همانطور که گفتیم سونوی دالپر کاربردهای فراوانی دارد؛ به این ترتیب که سونوی داپلر در بارداری می تواند سرعت جریان خون را در عروق جنینی مورد بررسی قرار داده و جهت جریان خون یا وجود لخته خون را تشخیص دهد. از جمله مهمترین کاربردهای سونوی داپلر در بارداری عبارتند از:

  • بررسی جریان خون جنین
  • کنترل جریان خون جفت
  • کنترل جریان خون بند ناف جنین
  • بررسی جریان خون به قلب و مغز جنین

ضرورت سونوگرافی داپلر در بارداری

شاید برای شما سوال باشد که علت انجام سونوی داپلر در بارداری چیست؟ در جواب باید گفت که دو سونوگرافی برای تشخیص و اطمینان از رشد طبیعی جنین در دوران بارداری انجام می شود که یکی در سه ماهه اول و دیگری در سه ماهه دوم بارداری است. در صورتی که پزشک در جریان این سونوگرافی ها، هر گونه ناهنجاری را تشخیص دهد، برای نتیجه گیری نهایی سونوی داپلر را انجام می دهد. دقت داشته باشید که بهترین زمان انجام سونوگرافی داپلر هفته 18 تا 20 بارداری همزمان با سونوگرافی آنومالی اسکن جنین می باشد .

نکته:

سونو گرافی داپلر می تواند محدودیت جریان خون در جنین را تشخیص دهد. محدودیت جریان خون می‌تواند منجر به کاهش وزن تولد، رشد ناقص، کاهش سایز و … شود. نوع خاصی از سونوگرافی داپلر به نام «داپلر ترانس کرانیال» هم برای تخمین سکته در بچه‌های مبتلا به کم‌خونی داسی شکل انجام می‌شود.

سونوگرافی داپلر در هفته 34 بارداری

سونوگرافی داپلر به جز موارد خاص بارداری مثل دوقلویی، در سه ماهه اول و دوم بارداری کاربرد ندارد. طبق توصیه پزشکی بهتر است از هفته 28 ام بارداری به بعد برای انجام سونوی داپلر مراجعه شود. اما انجام سونوگرافی معمولی در دوران بارداری جز ضروریاتی است که مادران گرامی باید برای مراقبت از خود و جنین انجام دهند. برای اطلاع از زمان مشاهده بارداری در سونوگرافی، مقاله از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم میشود؟ را مطالعه بفرمائید.

سونوگرافی داپلر در ماه هشتم بارداری

معمولا اختلاف چند روزه بین سن سونوگرافی جنین و سن معمولی جنین طبیعی است. اما اگر این اختلاف به خصوص از هفته سی ام بارداری به بعد (یعنی در ماه هشتم بارداری)، به بیش از دو هفته برسد، این اختلاف طبیعی نبوده و باید سونوی داپلر برای بررسی وضعیت رشد جنین و کشف علت تاخیر در رشد او بر روی مادر باردار انجام می شود. در واقع یکی از علل درخواست سونوگرافی رنگی داپلر جنین در زمان بارداری، رشد کم جنین می باشد.

ضرورت انجام سونوگرافی داپلر در ماه هشتم بارداری

ضرورت انجام سونوگرافی داپلر در ماه هشتم بارداری

آزمایش داپلر چیست

آزمایش داپلر یا همان سونوی داپلر، یکی از انواع روش های سونوگرافی است که عمده کاربرد آن در تشخیص لخته‌گی خون در رگ های بدن است. با استفاده از سونوگرافی داپلر می توان مشکلاتی نظیر لخته شدن خون، نارسایی وریدی، انسداد شریانی و تنگی شریان کاروتید، نقض دریچه قلب و یا بیماری های مادرزادی قلبی و عروقی را تشخیص داد.

انواع سونوگرافی داپلر در بارداری

در این بخش به معرفی انواع سونوی داپلر در بارداری خواهیم پرداخت. انواع سونوی داپلر در بارداری عبارتند از:

  • سونوی داپلر شریان رحمی
  • سونوی داپلر شریان ناف
  • کاردیوتوکوگرافی
  • سونوی داپلر شریان مغز
  • سونوی داپلر داکتوس ونوس
  • سونوگرافی داپلر برای چسبندگی جفت
  • سونوگرافی داپلر واژینال
انواع سونوگرافی داپلر در بارداری

انواع سونوگرافی داپلر در بارداری

سونوگرافی داپلر شریان رحمی

شریان‌های رحمی، وظیفه خون‌رسانی به رحم را دارند که سونوگرافی داپلر شریان رحمی میزان کافی بودن خون رسیده به جنین در رحم را بررسی خواهد کرد. به این علت که لازمه رشد کافی جنین، دسترسی به اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی است. بنابراین دیواره های شریان های رحمی باید قابلیت کشسانی کافی داشته باشند تا خونرسانی انجام شود. اگر خون به اندازه کافی، از طریق جفت در اختیار جنین قرار نگیرد؛ جنین مواد مغذی و اکسیژن کافی دریافت نمی کند و ممکن است احتمال ابتلا به پره اکلامپسی (Pre-eclampsia) وجود داشته باشد که در آن صورت نیاز به انجام سونوگرافی داپلر شریان رحمی وجود دارد.

سونوگرافی داپلر شریان ناف

در این نوع از سونوی داپلر، جریان خون رسیده از بدن مادر به جفت، از طریق بند ناف مورد بررسی قرار می گیرد. دلیل انجام این نوع از سونوی داپلر نیز بررسی علت رشد آهسته جنین یا بررسی تاثیرپذیری جنین از آنتی بادی های رزوس است. همچنین از این روش سونوی داپلر در بارداری های دوقلو یا چندقلویی هم استفاده می شود تا به طور کلی میزان دریافت مواد مغذی جنین برای رشد کافی، مورد بررسی قرار گیرد.

سونوگرافی داپلر کاردیوتوگرافی

کاردیوتوکوگرافی (Cardiography) یا پژواک انگاری قلب جنین، فرمی از سونوگرافی داپلر است که در آن تنها از صدا برای بررسی سرعت ضربان قلب جنین استفاده می شود. البته انجام این نوع از سونوگرافی داپلر در بارداری ضرورتی ندارد چون شما مادر گرامی باید بدانید که بی نظم شدن حرکت جنین در طول روز طبیعی است؛ اما اگر حرکات جنین بطورت تدریجی آهسته شود باید فورا با متخصص زنان تماس بگیرید.

سونوی داپلر پژواک انگاری

سونوی داپلر پژواک انگاری

سونوگرافی داپلر شریان مغز

سونو گرافی داپلر شریان مغز، میزان خون رسانی به مغز جنین را بررسی می کند که در موارد کم خونی جنین و جنین های تحت تاثیر آنتی بادی های رزوس انجام می شود.

سونوگرافی داپلر داکتوس ونوس

یکی از انواع غیر رایج سونوی داپلر است که در سه ماه اول بارداری همراه با سایر آزمایشات، جهت یافتن اختلالات کروموزومی جنین و همچنین ارزیابی ورید نافی که خون را به قلب جنین انتقال می دهد، انجام می شود.

سونوگرافی داپلر برای چسبندگی جفت

سونوگرافی داپلر تشخیص چسبندگی جفت به رحم با سونوگرافی کالر داپلر قابل‌تشخیص است. به این ترتیب که فضاهای عروقی متعدد در داخل جفت و عروق فراوان در حدفاصل بین جفت و رحم مشاهده می‌شود. علاوه بر آن فضای نرمال پشت جفت از بین می‌رود و درنهایت دست‌اندازی پرزهای جفتی به داخل رحم با دیدن همان فضاهای عروقی متعدد و عروق پل زننده در ضخامت جفت،مطرح کننده چسبندگی غیرطبیعی جفت به رحم می‌باشد.

سونوگرافی داپلر واژینال چیست؟

سونوی داپلر واژینال یا داخل رحم، برای بررسی بارداری خارج از رحم استفاده می شود که در آن پروب داپلر در داخل واژن قرار می گیرد.

سونوگرافی داپلر رنگی یا کالر داپلر چیست

سونوگرافی کالر داپلر (Color Doppler Ultrasound) به عنوان انقلابی در تکنولوژی استفاده از روش های سونوگرافی، تصویرساز سرعت حرکت و میزان جریان خون در رگ های بدن است. برای تهیه تصاویر سونوگرافی داپلر رنگی، از روش اولتراسوند استاندارد از عروق خونی استفاده می شود. یعنی در این روش، کامپیوتر اصوات داپلر را به رنگی تبدیل می کند و پزشک با انجام آن می تواند از سرعت و جهت جریان خون درون رگ ها اطلاع پیدا کند.

سونوگرافی کالر داپلر

سونوگرافی رنگی داپلر

دلایل استفاده از سونوی داپلر رنگی عبارتند از:

  • تشخیص عروق خونی مسدود شده در اندام بدن مانند ساق پاها، بازوها و گردن
  • تشخیص لخته های خونی در اندام های فوقانی و تحتانی و ساق پاها
  • ارزیابی عملکرد جریان خون پس از سکته مغزی
  • ارزیابی وریدی های واریسی یا سایر مشکلات وریدی
  • بررسی میزان و سرعت جریان خون به کلیه ها
  • یافتن محل و مقدار پلاک های شریانی در صورت وجود
  • بررسی سلامت جنین در زمان بارداری

سونوگرافی کالر داپلر جنین چیست

سونوی داپلر رنگی جنین که با تصویر ساز رنگی از حرکت خون در رگ ها با استفاده از امواج فراصوت است، برای تشخیص موارد زیر به کار می رود:

  • بررسی جریان خون جنین
  • بررسی وضعیت سلامت کودک
  • اندازه‎ گیری سرعت و کاهش جریان خون در جریان خون نافی جنین
  • تشخیص لخته های خونی در جریان خون نافی جنین
  • ارزیابی جریان خون جفت و جریان خون در قلب و مغز
  • بررسی کافی بودن مواد مغذی و اکسیژن رسیدته به جفت به جفت و از جفت به جنین

انواع سونوگرافی داپلر در مواقع غیر بارداری

سونوی داپلر علاوه بر کاربردهای وسیع در دوران بارداری برای تشخیص سلامت جنین، در تشخیص انواع بیماری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد؛ از جمله مهم ترین انواع سونوی داپلر، میتوان به سونوی داپلر برای بررسی بيماري‌ هاي کليوي و سونوی داپلر بیضه اشاره کرد.

سونوگرافی داپلر کلیه

سونوگرافی داپلر کلیه یا سونوگرافی رنگی عروق کلیه برای بررسی وضعیت سلامت رگ های کلیه استفاده می شود. از جمله کاربردهای سونوی داپلر کلیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی تنگی و یا انسداد شریانهای کلیوی
  • تشخیص آنوریسم یا اتساع شریانی کلیه
  • تشخیص بیماری‌های پارانشیمال کلیه
  • کمک به بررسی سلامت کلیه پیوندی یا تشخیص رد پیوند
  • تشخیص سندروم فندق شکن (Nutcracker Syndrome)
  • بررسی وجود توده، سنگ کلیه و یا بررسی عروق کوچک داخل کلیه ها

آمادگی سونوگرافی داپلر عروق کلیه

مراجعه کنندگان محترم به مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی (اطلاعات شعب تصویربرداری دکتر مردانی در تماس با ما درج شده است)برای انجام سونوی داپلر عروق کلیه (پیشنهاد می شود) اقدامات اولیه ای را انجام دهند. لیست اقداماتی که باید پیش از انجام سونو گرافی داپلر عروق کلیه می توان انجام داد در این بخش آمده است.

  • روز قبل سوپ سبک میل کنید.
  • 30 دقیقه پس از خوردن سوپ، یک شیشه روغن کرچک میل کنید.
  • توجه داشته باشید افراد بالای 80 کیلوگرم از 2 شیشه روغن کرچک استفاده کنند.
  • افرادی که یبوست دارند، از 2 شیشه روغن کرچک استفاده نمایند.
  • پس از استفاده از روغن کرچک یک عدد قرص دایمتیکون مصرف نمایید.
  • مصرف داروهای مورد نیاز تا ساعت 24 مانعی ندارد.
  • قبل از انجام سونوگرافی حدودا 6 الی 8 ساعت به صورت کامل ناشتا باشید.
  • کلیه مدارک پزشکی مرتبط را برای تحویل به مسئول پذیرش همراه داشته باشید.

نحوه انجام سونوگرافی داپلر کلیه

سونوگرافی داپلر کلیه دقیقا مثل سونوگرافی معمولی کلیه انجام می شود و بدون درد و هر گونه عارضه ای است. فقط باید توجه داشته باشید که برای انجام سونوی داپلر کلیه نیاز به ناشتایی 6 ساعته دارید. یعنی از 6 ساعت قبل از انجام سونوگرافی کلیه، چیزی میل نکرده باشید.

سونویگرافی داپلر کلیوی

سونوی داپلر کلیه ها

سونوگرافی کالر داپلر بیضه

سونوگرافی کالر داپلر بیضه ها (Color Doppler Testis) یا اسکروتوم، تصاویری با جزئیات از بیضه ها، کیسه بیضه و عروق خونی آن در اختیار پزشک متخصص قرار می‎دهد. از جمله علل انجام سونوگرافی کالر داپلر بیضه عبارتند از:

  • احساس درد، تورم و یا توده در نزدیکی کیسه بیضه
  • تشخیص مشکلات واریکوسل (اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی بیضه )، هیدروسل (تجمع کیسه بیضه ناشی از جمع شدن مایع)
  • بیضه های پایین نیامده
  • بررسی ضربه های وارده به بیضه ها یا پیچ خوردگی بیضه ها (تورشن)

هزینه سونوگرافی داپلر

هزینه سونوگرافی داپلر بر اساس مصوبات وزارت بهداشت می باشد، اما بدلیل ارائه خدمت متعدد در مراکز گوناگون هزینه سونوگرافی داپلر به صورت دقیق مشخص نمی باشد و در مراکز درمان متعدد هزینه سونوگرافی داپلر متغیر است.

کلیه خدمات سونوگرافی تخصصی و جنرال بارداری (غربالگری مرحله اول ، دوم ، سوم , سه بعدی و چهاربعدی ، کالرداپلر حاملگی) در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم و آقا انجام می پذیرد.  (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

آدرس: تهرانپارس به نشانی فلکه سوم تهران پارس – خیابان 196غربی (بین باقری و فلکه سوم)- نبش طاهری – ساختمان پزشکان تهرانپارس طبقه 5 واحد 53 . 

ضمنا از صفحه درخواست و رزرو نوبت آنلاین نیز می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع، در مرکز تصویربرداری دکتر مردانی درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

قیمت سونوگرافی داپلر عروق پا

سونوگرافی داپلر عروق پا یکی از مهم ترین روش های بررسی گرفتگی عروق، میزان درجه انسداد و همچنین سرعت جریان خون در شریان‌ها است. این روش به نوعی یک روش غیر تهاجمی است که با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، لخته خون در عروق پا را تشخیص می دهد. لازم به ذکر است که هزینه سونوگرافی داپلر با توجه به معیارهای مختلف تعیین می شود اما باید بدانید که بیمه، هزینه سونوگرافی را پوشش می دهد و افراد تحت پوشش بیمه برای پرداخت هزینه سونوگرافی داپلر می توانند ازخدمات بیمه استفاده کنند.

خطرات سونوگرافی داپلر در بارداری

بانوان محترم لازم است بدانند که خدمات سونوگرافی داپلر در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی کاملا ایمن و بدون خطر انجام شده و مادامی که این روش توسط افراد متخصص و آموزش دیده انجام شود، حتی می تواند به مادر کمک کند تا از سلامت خود و جنین اطمینان کامل حاصل کند. لازم به ذکر است عدم انجام سونوگرافی در تمام دوران بارداری می تواند خطرناک باشد. انجام سونوگرافی داپلر، خطرات ناشی از بارداری پرخطر را نیز کاهش می دهد اما در هفته های نخست بارداری، انجام سونوی داپلر واژینال توصیه نمی شود.

سونوگرافی داپلر، خطرات ناشی از بارداری پرخطر را کاهش می دهد

سونوی داپلر، خطرات ناشی از بارداری پرخطر را کاهش می دهد

عوارض سونوگرافی داپلر در بارداری

هیچگونه مدرکی دال بر خطرات انجام سونوگرافی داپلر در مورد مادر و جنین وجود ندارد. بر عکس آن، سونوگرافی داپلر می‌تواند عملکرد جفت، اکسیژن‌رسانی و انتقال مواد مغذی کافی به جنین را مورد بررسی قرار دهد که روشی بسیار ارزشمند برای ارزیابی وضعیت و سلامتی جنین است. یکی دیگر از دلایل بی خطر بودن سونوگرافی داپلر، این است که امواج فراصوتی که در سونوگرافی داپلر کاردیوتوگرافی (صوتی)برای گوش دادن به ضربان قلب جنین استفاده می شود، شدت کمی دارد و تا زمانی که توسط افراد آموزش دیده و حرفه ای انجام می گیرد، بی خطر است.

لازم به ذکر است که سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی که در مراکز تخصصی و فوق تخصصی مثل مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی انجام می گیرد قسمت هایی از تصاویر دوبعدی را به یک تصویر سه بعدی یا چهار بعدی تبدیل می‌کند که شدت آن همان شدت اسکن دوبعدی است. در این مرکز، به طور خودکار شدت پرتوی فراصوتی را در زمان استفاده از سونوی داپلر کاهش می‌دهند. با این حال انجام سونوگرافی چهار بعدی در نیمه اول بارداری توصیه نمی شود؛ چون جنین بسیار کوچک بوده و فعالیت کمتری دارد.

برای گرفتن نوبت و دریافت اطلاعات بیشتر و بررسی صحت اطلاعات و پرسش و پاسخ نیز می‌توانید به صفحه تماس با ما سر بزنید. کارشناسان مرکز تصویربرداری دکتر مردانی، آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

نکته:

به والدین عزیز توصیه می‌ شود که از داپلرهای دستی در خانه استفاده نکنند. چرا که انجام سونوگرافی داپلر باید توسط افراد آموزش دیده و متخصص انجام گیرد و گرنه ممکن است در تفسیر نتایج، اشتباه رخ دهد. 

اصطلاحات سونوگرافی داپلر

انواع دیگری از سونوی داپلر وجود دارد که با توجه به کاربرد متفاوت آن، اسامی متفاوتی نیز دارد. از جمله اصطلاحات سونوگرافی داپلر عبارتند از :

  1. سونوگرافی داپلر داپلکس
    در سونوگرافی داپلر داپلکس (Duplex Doppler Ultrasonography) امواج صوتی، تصویر واضحی از اسکن گرفته شده از ناحیه مورد بررسی به دست می آید. به این ترتیب که یک نرم افزار رایانه ای، امواج منعکس شده از رگ ها را به نمودار تبدیل می کند. این نمودار به پزشک کمک می کند تا سرعت گردش خون و جهت جریان آن را بررسی و ارزیابی کند.
  2. سونوگرافی پاور داپلر
    سونوگرافی پاور داپلر (Power Doppler Ultrasound) مانند سونوی داپلر رنگی است اما با این تفاوت که قابلیت نفوذ کردن به داخل اندام ها را دارد تا گردش خون درون اندامی را دقیق تر بررسی کند. نتیجه این سونوگرافی نیز به صورت یک تصویر رنگی است که جهت و سرعت گردش خون را نمایش می دهد.
  3. سونوگرافی داپلر موج پیوسته
    این نوع سونوگرافی که سونوگرافی داپلر کنار تخت (Beside) نیز نامیده می شود روشی است که در آن متخصص با شنیدن صدای منعکس شده از امواج موج پیوسته، متوجه مناسب بودن گردش خون یا انسداد و تنگی رگ ها خواهد شد. از سونوی داپلر کنار تخت برای تشخیص فوری مسدودی رگ های خونی، چه در زنان باردار و چه سایر بیماران، استفاده می شود. از خصوصیات سونوی داپلر کنار تخت این است که:
  • در بیمارستان و کنار تخت بیمار انجام می شود.
  • دستگاه آن قابل حمل است به همین دلیل پزشک می تواند به راحتی و سریع در جریان مقدار آسیب های عروق خونی قرار بگیرد.
  • انسداد عروق خونی موجب ایجاد صداهای مشخصی می شود که پزشک آنها را تشخیص می دهد.

اصطلاحات سونوگرافی داپلر در بارداری

در این بخش اصطلاحات رایج در سونوگرافی بارداری و سونوی داپلر را شرح می دهیم. در جدول زیر لیست پارامترهای بیومتریک در سونوگرافی جنین که می تواند نحوه رشد و اندازه گیری جنین را نشان دهد ارائه شده است.

اصطلاحات رایج در سونوگرافی بارداری

ردیفنام پارامترشرح
1Gs (Gestational Sac)به معنی کیسه حاملگی است که به ساک حاملگی نیز شناخته می شود.
2Ys (Yolk sac)به معنی کیسه زرده است.
3PI (Fetal pole)در سونوگرافی بارداری و جنین به معنی قطب جنین است.
4SCH (Subchorionic Haematoma)به معنی خونریزی زیر جفت است.
5BPD (Diparietal Diameter)قطر بین دو استخوان آهیانه (پاریتال) به عنوان بزرگترین قطر بدن جنین بوده که به قطر دو جداری نیز معروف است.
6OFD (Occipito-Frontal Diameter)قطرسر از استخوان پیشانی تا استخوان پس سری است.
7HC (Head circumference)به معنی دور سر جنین است.
8FL (Femur Length)طول استخوان ران است.
9HL (Humble Length)طول استخوان بازو است.
10AC (Abdominal Circumference)در سونوگرافی بارداری به معنی دور شکم جنین است.
11CRL (Crown-Rump Length)طول جنین از بالای سر تا پایین بدن است.
12(Fetal Heart Rate) FHRضربان قلب جنین است.
13AFI (Amniotic Fluid Index)اندازه گیری حجم مایع آمنیوتیک در رحم است.
14EFW (Estimated Fetal Weight)وزن تخمینی جنین است.
15NB (Nasal Bone)به معنی استخوان بینی است.
16IUGR (Intrauterine Growth Restriction)به معنی محدودیت رشد رحمی است.

مراکز انجام سونوگرافی داپلر

موسسه تصویربرداری پزشکی دکتر مردانی با ارائه کلیه خدمات مرتبط با سونوگرافی داپلر بارداری، سونوگرافی تخصصی و جنرال بارداری (غربالگری مرحله اول، دوم ، سوم, سه بعدی و چهاربعدی، کالرداپلر حاملگی) با کادر مجرب و حرفه ای در خدمت شما والدین عزیز است. لازم به ذکر است که برای رفاه حال مراجعه کنندگان عزیز، کلیه خدمات سونوگرافی بارداری در این مرکز با کادر خانم انجام می پذیرد.(سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

آدرس: تهرانپارس به نشانی فلکه سوم تهران پارس – خیابان 196غربی (بین باقری و فلکه سوم)- نبش طاهری – ساختمان پزشکان تهرانپارس طبقه 5 واحد 53 

سوالات متداول درباره سونوی داپلر

در این بخش به پاسخ چند پرسش مهم درباره سونو گرافی داپلر می پردازیم.

کالر داپلر فلوی عروقی چیست

تشخیص مشکلاتی مانند لخته خون، نارسایی وریدی ها، انسداد شریانی، نقض دریچه قلب، بیماری های مادرزادی قلبی و تنگی شریان کاروتید با سونوی داپلر امکان پدیر است. این سونوگرافی میزان آسیب وارد شده به شریان ها را بررسی کرده تا بر اساس صدمه وارد شده و در ارزیابی عملکرد خون در رگ ها و شریان های اصلی مناطقی از بدن مانند اندام تحتانى، اندام فوقانى و عروق گردن و كاروتيد به پزشکان کمک می نماید. توسط این سونوگرافی در گردن، کاهش و انسداد جریان خون در نواحی باریک عروق نشان داده می شود.

سونوگرافی کالر داپلر فلوی عروقی

سونوگرافی کالر داپلر فلوی عروقی

کالر داپلر اندام تحتانی یعنی چه؟

سونوگرافی کالر داپلر اندام تحتانی نوعی از سونوگرافی کالر داپلر است که برای بررسی ضایعات تومور ، نارسایی کبد و بیضه ها استفاده می شود. سونوگرافی کالر داپلر اندام تحتانی می تواند شامل بررسی شرایین اندام تحتانی دو طرفه یا یک طرفه باشد.

کالر داپلر تیروئید یعنی چه؟

سونوگرافی کالر داپلر تیروئید برای شناسایی بدخیم بودن غده تیروئید کاربرد دارد. این سونوگرافی پیشرفته به پزشکان کمک می نماید تا پیش از وقوع بیماری جدی مانند سرطان و بدخیم شدن غدد بدن، از وقوع آن جلوگیری نمایند . سونوگرافی کالر داپلر تیروئید یکی از دقیق ترین سونوگرافی ها است که به کشف انواع بیماری های غده تیروئید کمک می کند . البته برای اطمینان از نتایج این سونوگرافی، آزمایش تیروئید نیز توصیه می گردد.

سونوگرافی داپلر رحم و تخمدان چگونه انجام میشود

سونوگرافی داپلر رحم و تخمدان که در طول روز قابل انجام است، به صورت واژینال انجام می شود و برای انجام آن از بیمار خواسته می شود که مثانه خود را خالی کند. این کار به منظور عادی کردن فشار خون و میزان ضربان قلب است . از موارد کاربرد سونوی داپلر رحم و تخمدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص جریان خون هدایت شده به رحم و تخمدان
  • تغییرات هورمونی در سیکل قاعدگی
  • تشخیص تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان از طریق بررسی جریان خون در عروق تخمدانی
  • بررسی رابطه جریان خون در رحم و بند ناف جنین برای تشخیص وضعیت جنین
  • تشخیص زودهنگام ناباروری یا نازایی

سونوگرافی کالر داپلر ترانس واژینال

سونوگرافی رنگی داپلر ترانس واژینال یا همان سونوی داپلر از طریق واژینال، یک نوع سونوگرافی از ناحیه لگن است که در آن اعضای تناسلی زن مثل رحم، تخمدان، گردن رحم و واژن بررسی می شود. استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال، بی خطر بوده و به عنوان روشی نسبتا غیر تهاجمی محسوب می شود.

سونوگرافی کالر داپلر رحم حامله چیست

سونوگرافی داپلر رنگی رحم حامله (رحم، جفت و جنین) در مواردی که جنین دارای اختلال رشد باشد یا بانوانی که دارای IUGR یا محدودیت رشد داخل رحمی (Intrauterine Growth Restriction) باشند انجام می گیرد. همچنین در بارداری های پرخطر و بانوانی که بیماری عروقی دارند نیز از سونوگرافی کالر داپلر رحم حامله برای بررسی رشد و سلامت جنین استفاده می شود.

سونوی داپلر رنگی رحم حامله

سونوگرافی کالر داپلر رحم حامله

لازم به ذکر است که این مطالب صرفا بر اساس تحقیق و جستجو بوده و ممکن است در برخی موارد نیازمند بررسی از جانب پزشک داشته باشد، لذا هرگونه پرسش و ابهام را با پزشک مشورت نمایید. برای گرفتن نوبت و دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه انجام سونوگرافی داپلر در مرکز تصویربرداری پزشکی دکتر مردانی می‌توانید به صفحه تماس با ما سر بزنید. کارشناسان مرکز تصویربرداری دکتر مردانی، آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

برخی از منابع مورد استفاده در مقاله سونوی داپلر:

https://fa.wikipedia.org/

http://jarums.arums.ac.ir/

https://www.gums.ac.ir/

https://www.beytoote.com/

https://iums.ac.ir/

https://niniban.com/

 

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 8 میانگین: 4.5]