چکیده مطالب:

  • عکس رنگی رحم چیست؟ (هیستروسالپنگوگرافی یا Hysterosalpingography، رحم‌لوله‌نگاری)
  • تفاوت سونوگرافی رنگی رحم با عکس رنگی از رحم
  • کاربرد عکس رنگی رحم چیست
  • بهترین زمان انجام عکس رنگی رحم
  • مزایای انجام عکس رنگی رحم + عوارض انجام عکس رنگی رحم
  • روش انجام عکس رنگی رحم
  • عکس رنگی رحم چگونه انجام میشود و نحوه انجام عکسبرداری رنگی رحم
  • هزینه انجام عکس رنگی رحم (HSG)
  • پاسخ به 5 سوال مهم درباره عکس رنگی از رحم

عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

عکس رنگی رحم چیست؟ عکس رنگی از رحم (Hysterosalpingography) یا رحم‌لوله‌نگاری روشی است که بیشتر در تشخیص ناباروری زنان استفاده می شود. نام خلاصه عکس رنگی رحم HSG است که همان عکسبرداری رنگی از داخل رحم و لوله های رحم با کمک ماده حاجب و اشعه ایکس می باشد. رادیولوژیست تست عکس رنگی رحم را انجام میدهد که به کمک آن بتواند رحم و لوله های فالوپ و بافت های آن را بررسی کند. 

نکته: ماده حاجب که به آن ماده کنتراست زا در پزشکی نیز می گویند، ماده‌ای است که برای افزایش تضاد بین مایعات و ساختارها در تصویربرداری پزشکی بکار می‌رود. از این ماده در عکسبرداری رنگی رحم استفاده می شود.

یکی از راه های تشخیص ناباروری می تواند عکس رنگی از رحم باشد که سلامت اندام تولید مثل بانوان و لوله های متصل به رحم را مورد بررسی قرار می دهد. اینکه کاربردهای دیگر عکس رنگی رحم چیست را در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

سونوگرافی رنگی رحم چیست؟

اگر جایی درباره سونوگرافی رنگی رحم شنیدید، کاملا متفاوت با عکس رنگی از رحم است. تفاوت عکس رنگی از رحم و سونوگرافی رنگی رحم این است که:

سونوهیستروگرافی (Saline Infusion Sonohysterogram) که به آن SIS یا SHG می گویند روشی برای ارزیابی رحم، شکل حفره رحم و لوله های فالوپ است. در این روش که نوعی از سونوگرافی واژینال محسوب می شود، مایع استریل به وسیله کاتتر درون رحم تزریق شده و شکل داخلی رحم و لوله ها بررسی می گردد. در حالیکه روش HSG هیستروسالپنگوگرافی، گرفتن عکس رنگی از رحم با استفاده از تزریق ماده حاجب است.

بنابراین عکس رنگی رحم را با سونوهیستروگرافی که گاهی به آن سونوگرافی رنگی رحم می گویند اشتباه نگیرید.

کاربرد عکس رنگی رحم چیست؟

به طور کلی یکی از کاربردهای عکس رنگی رحم، تعیین شکل داخلی رحم است. مثلا هیستروسالپنگوگرافی نشان می دهد که آیا لوله های فالوپ مسدود شده اند یا خیر؛ یکی دیگر از کاربردهای مهم هیستروسالپنگوگرافی تشخیص علت ناباروری است.

نکته: 

لوله فالوپ (Fallopian tube) عضوی از دستگاه تناسلی زنان است که شامل دو لوله ساده است. لوله های فالوپ در دو طرف انتهای فوقانی رحم قرار دارند که انتهای هریک، از طرف تخمدان باز است. تخمک آزاد شده در هر ماه، از طریق لوله های فالوپ به رحم می رسد که اگر این مسیر مسدود باشد، بارداری رخ نخواهد داد.

مشاهده لوله فالوپ مسدود شده در عکس رنگی رحم

مشاهده لوله فالوپ مسدود شده در عکس رنگی رحم

اما دیگر کاربردهای عکس رنگی رحم چیست؟ از جمله کاربردهای عکس رنگی از رحم عبارتند از:

  • شناخت مشکلات باروری
  • مشاهده ساختمان دهانه ی رحم و لوله های فالوپ
  • ارزیابی اثرات جراحی لوله ای مثل بستن لوله رحم
  • مشاهده هر نوع ساختار تولید مثلی و بدشکلی رحم
  • ارزیابی علت سقط های مکرر
  • ارزیابی بسته شدن فالوپ ها در اثر عقیم سازی یا باز کردن مجدد لوله ها

علائم بسته بودن لوله های رحمی یا لوله‌های فالوپ چیست؟

ممکن است انسداد لوله های رحمی هیچگونه علائمی نداشته باشد؛ فقط در صورتی که برای بارداری اقدام کرده باشید و پس از گذشت مدت زیادی این تجربه خوشایند برایتان رخ نداده باشد. در این صورت است که انجام تست HSG که همان عکس برداری رنگی رحم است کمک می کند تا مشکل تشخیص داده شود.

بهترین زمان انجام عکس رنگی رحم (HSG)

اگر می خواهید بدانید که بهترین زمان برای انجام عکس رنگی رحم یا HSG کی است؟ باید بگوییم که بعد از پایان قاعدگی ماهانه و یا در روزهای آخر پریود، بهترین زمان انجام عکس رنگی رحم است. به طور مثال عکس رنگی رحم باید روز ۷ الی ۱۱ام سیکل قاعدگی انجام شود تا احتمال باردار بودن فرد (در صورت شک به بارداری انجام آزمایش بتا توصیه می شود) یا احتمال عفونت وی، تائید یا رد شود.

نکته: آزمایش بتا یا hCG (β-hCG) آزمایشی برای اندازه گیری میزان هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) در خون است. هورمون HCG ده روز پس از لقاح تولید می شود. سطح بالاتر از حد طبیعی هورمون در آزمایش بتا می تواند بارداری را تایید کند.

برای انجام عکس رنگی رحم، توصیه پزشکان این است که بهتر است سه روز قبل از انجام عکس رنگی رحم، هر ۱۲ساعت آنتی بیوتیک تجویز شده، توسط پزشک زنان مصرف شود. انجام کلیه خدمات رادیولوژی از جمله عکس رنگی رحم بدون درد در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر مردانی واقع در ساختمان پزشکان تهرانپارس با کادر متخصص و مجرب خانم انجام می پذیرد.

ضمنا از صفحه درخواست و رزرو نوبت آنلاین نیز می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع و بدون نیاز به حضور و مراجعه برای رزرو نوبت، در مرکز تصویربرداری دکتر مردانی درخواست نوبت سونوگرافی خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

عکس رنگی رحم چند روز بعد از پریود

گفتیم که بهترین زمان انجام عکس رنگی رحم بعد از پایان پریود است. به طور دقیق تر تست HSG باید در 10 روز اول سیکل قاعدگی انجام شود. این شمارش روزها می تواند بین روزهای 7 تا 10 سیکل قاعدگی باشد. (بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای سونوگرافی رحم و تخمدان)

برای انجام عکس رنگی رحم کی مراجعه کنم؟

برای انجام عکس رنگی رحم کی مراجعه کنم؟

اقدامات قبل از انجام عکس رنگی رحم

مهم است که درباره عکس رنگی رحم و اقدامات قبل از انجام آن اطلاعاتی داشته باشید تا با آسودگی خاطر برای انجام تصویربرداری رنگی به رادیولوژیست متخصص مراجعه کنید. حتی شما به راحتی می توانید بدون صرف وقت و هزینه، تنها از طریق صفحه نوبت سونوگرافی [نوبت دهی اینترنتی سونوگرافی تهران] ✅ ، سریع ترین روش ممکن برای دریافت نوبت هیستروسالپنگوگرافی را انتخاب کنید.

در این بخش اقداماتی که قبل از انجام عکس رنگی رحم باید انجام دهید را لیست کرده ایم:

  • برای اینکه به عکس رنگی به وضوح گرفته شود باید روده خالی باشد بنابراین ممکن است پزشک متخصص به شما بگوید تنقیه انجام دهید.
  • ممکن است متخصص برای کاهش درد خفیف عکس رنگی رحم، به شما مسکن بدهد. البته طبق دستور پزشک، قبل و بعد از عکس باید آنتی بیوتیک های تجویز شده را مصرف کنید.
  • چون تصویربرداری با اشعه ایکس است، کلیه اشیای فلزی مانند ساعت، عینک و یا جواهرات را باید دربیاوردید.

انجام عکس رنگی رحم در چه مواقعی ممنوع است؟

شرایط عکس رنگی رحم چیست؟ با وجود مزایای گرفتن عکس رنگی رحم، اما در مواردی نیز، انجام آن ممنوع است. اما در چه صورتی عکس رنگی رحم گرفته نمی شود؟

  1. عکس رنگی رحم و بارداری: در صورتی که بارداری هستید این عمل برای شما انجام نمی شود.
  2. عفونت لگن یا رحم: اگر عفونت فعال داشته باشید به دلیل امکان انتقال آن، عکس رنگی رحم گرفته نمی شود. در این مورد ممکن است پزشکان قبل یا بعد از عکس رنگی رحم، آنتی بیتویک هایی برای شما تجویز کنند که طبق دستور پزشک باید مصرف کنید.
  3. تمام نشدن پریود یا دوره قاعدگی نامنظم
  4. مبتلا بودن فرد به یکی از بیماری های آمیزشی

مزایای انجام عکس رنگی رحم چیست؟

اما مزایای عکس رنگی رحم چیست؟ از جمله مزایای هیستروسالپنگوگرافی عبارتند از اینکه:

  1. عکس رنگی رحم حداقل ریسک خطر را دارد.
  2. بعد از عکس رنگی رحم هیچگونه آثار تابشی اشعه ایکس در بدن باقی نمی ماند.
  3. باز شدن لوله های رحم در اثر تزریق ماده حاجب انجام می شود.
  4.  چسبندگی رحم در عکس رنگی مشخص می شود.
  5. اندومتریوز و فیبروم رحم در این روش قابل تشخیص است.
  6. ناهنجاری های ساختار رحم تیخیص داده می شود.

عوارض انجام عکس رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی)

در کنار مزایای عکس رنگی رحم که در بخش قبل اشاره کردیم ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که عوارض عکس رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی) چیست؟ در پاسخ باید گفت انجام عکس رنگی رحم هیچگونه عوارضی برای بیمار ندارد؛ فقط هنگام عکسبرداری و بعد از آن ممکن است مقداری درد داشته باشید که در صورت تشخیص پزشک به شما مسکن داده شده یا داروی بی حسی موضعی استفاده می شود. البته نگران نباشید درد هنگام تصویربرداری رنگی رحم و پس از آن طبیعی است و در مدت زمانی کوتاه رفع می شود.

روش انجام عکس رنگی رحم

شاید برایتان سوال باشد که عکس رنگی رحم چگونه گرفته می شود؟ عکس رنگی رحم بدون بیهوشی است که با دراز کشیدن روی تخت معاینه زنان و تصویربرداری با استفاده از ماده حاجب انجام می شود. به این صورت که ماده حاجب باید کل اندام رحم و لوله ها را پر کند تا عکس رنگی رحم گرفته شود. یکی دیگر از روش های تصویربرداری رنگی رحم، سونوگرافی داپلر است که نباید آن را با رحم‌لوله‌نگاری یا عکس رنگی رحم اشتباه بگیرید.

عکس رنگی رحم چگونه گرفته می شود؟ عکس رنگی رحم چگونه انجام میشود

عکس رنگی رحم چگونه گرفته می شود؟ عکس رنگی رحم چگونه انجام میشود

کلیه خدمات عکس رنگی رحم در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم انجام می پذیرد. (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

آدرس شعبه تهرانپارس: تهرانپارس به نشانی فلکه سوم تهران پارس – خیابان 196غربی (بین باقری و فلکه سوم)- نبش طاهری – ساختمان پزشکان تهرانپارس طبقه 5 واحد 53 . 

آدرس شعبه پیروزی: خیابان پیروزی، روبه‌روی ستاد نیرو هوایی، نبش کوچه ایلخانی، مجتمع پزشکان بقراط

مراحل انجام هیستروسالپنگوگرافی (عکس رنگی رحم چگونه انجام میشود)

در ارتباط با مراحل انجام عکس رنگی رحم، میتوان پاسخ پرسش عکس رنگی رحم چگونه انجام می شود را با ذکر چند مرحله اینطور بیان کرد:

  1. ابتدا روی تخت رادیوگرافیک همانند معاینه زنان دراز کشیده و پاها را خم و از هم باز می کنید.
  2. رادیولوژیست اسپکولوم (وسیله ای برای باز کردن دهانه رحم) را برای باز نگه داشتن دهانه واژن، وارد واژن میکند.
  3. دهانه رحم برای انجام عکس رنگی رحم ضدعفونی می شود. البته در برخی موارد ممکن است ماده بی حسی نیز تزریق شود.
  4. در مرحله بعد رادیولوژیست یک لوله پلاستیکی (کاتتر) وارد رحم میکند و با کمک آن، ماده حاجب به بدن بیمار تزریق می شود.
  5. ماده حاجب باید رحم و لوله های رحم را پر کند تا عکس رنگی رحم گرفته شود.
  6. در صورت نبود انسداد، تمامی قسمت های رحم و لوله های فالوپ از ماده حاجب پر می شود.
  7. در این مرحله دوربین فلوروسکوپ که مخصوص عکس رنگی رحم است، تصویربرداری را انجام می دهد.
مراحل انجام عکس رنگی از رحم

مراحل انجام عکس رنگی از رحم

عکس رنگی رحم چقدر طول میکشد؟

دقت داشته باشید که کلیه مراحل انجام هیستروسالپنگوگرافی که در بالا به آن اشاره کردیم، یعنی انجام عکس رنگی رحم حدود 30 دقیقه به طول می انجامد.

چند روز بعد از انجام تست عکس رنگی رحم نتیجه آماده می شود؟

بعد از انجام عکس رنگی رحم، در همان روز نتیجه آماده شده و به شما تحویل می گردد. حتی در مراکز معتبر رادیولوژی مثل مرکز تصویربرداری دکتر رضا مردانی حداکثر زمان انتظار شما برای دریافت نتایج 15 دقیقه است. البته متخصص رادیولوژیست باید فیلم های عکس رنگی رحم را ببیند و گزارشات لازم را برای پزشک شما ارسال کند.

هزینه رادیولوژی hsg چقدر است؟

با توجه به بالارفتن هزینه های پزشکی، همیشه یکی از دغدغه های بیماران، هزینه انجام آزمایشات، سونوگرافی ها، رادیولوژی ها و کلیه اقدامات برای بهبود روند بیماری است. البته فاکتور مهم در تعیین هزینه انجام این اقدامات نوع بیمه بیمار است. هزینه عکس رنگی رحم هم بر اساس تعرفه های وزارت بهداشت تعیین و محاسبه میشود که درصورت انجام دادن عکس رنگی رحم با بیهوشی، هزینه بیهوشی به عکسبرداری اضافه خواهد شد. اما در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر رضا مردانی کلیه هزینه ها بر اساس تعرفه استاندارد تعیین شده بوده و هزینه اضافه از بیمار دریافت نمی گردد.

تفسیر هیستروسالپنگوگرافی رحم

در تفسیر نتایج عکس رنگی رحم، اگر گزارش پزشک این باشد که همه چیز طبیعی است یعنی:

  • شما یک رحم طبیعی بدون جرم غیر طبیعی (کیست ها، توده ها یا ضخامت غیر بیعی دیواره رحم) یا انسداد داخل رحم دارید.
  • همچنین هر دو لوله فالوپ رحم، طبیعی و بدون انسداد است.
نتایج عکس رنگی رحم چیست؟

نتایج عکس رنگی رحم چیست؟

اما نتایج تفسیر هیستروسالپنگوگرافی رحم که مربوط به بیماری های لوله فالوپ یا رحمی است ممکن است از موارد زیر باشد:

  • ناهنجاری‌های لوله‌ای از جمله انسداد لوله
  • تورم لوله های رحم (هیدروسالپینکس)
  • زائده‌های متصل به دیوارهٔ داخلی رحم (پولیپ رحمی)
  • سالپنژیت استمیکا نودوزا یا زخم لوله های فالوپ (SIN)
  • چسبندگی‌های پریتوبال یا چسبندگی های دور لوله که معمولاً در نتیجه التهاب ناشی از بیماری التهابی لگن یا جراحی ایجاد می شود.
  • ناهنجاری‌های رحمی از جمله لیومیوم یا ایجاد زائده هایی از بافت ماهیچه ای و فیبری در رحم
  • آدنومیوز یا رشد آندومتر در دیواره عضلانی رحم
  • سینکیا به معنی چسبندگی‌های داخل رحمی
  • تغییرات جراحی و ناهنجاری‌های مادرزادی

مراقبتهای بعد از عکس رنگی از رحم

در رابطه با مراقبت های بعد از عکس رنگی از رحم همانطور که گفتیم انجام عکس رنگی رحم عوارض خاصی به جز درد خفیف ندارد. اما برای اطمینان از سلامت بیمار، بعد از انجام تست رنگی رحم، بیمار تا حدود ۳۰ دقیقه تحت نظر است تا در صورت بروز واکنش‌های آلرژیک و یا خونریزی، اقدامات لازم انجام شود.

علائم عفونت بعد از عکس رنگی رحم

عفونت بعد از عکس رنگی رحم ممکن است از علائم پس از تست باشد. عفونت بعد از عکس رنگی رحم بیشتر مربوط به واکنش رحم به ماده حاجب بوده که این علائم عفونت رحم با نشانه های زیر بروز پیدا می کند:

  • ترشح واژینال با بوی نامطبوع
  • از حال رفتن یا تب
  • درد یا گرفتگی در ناحیه شکم
  • استفراغ
  • خونریزی شدید از واژن
عفونت بعد از عکس رنگی رحم

عفونت بعد از عکس رنگی رحم

بعد از عکس رنگی رحم چی بخوریم

گفتیم که قبل از انجام عکس رنگی رحم، باید روده شما خالی باشد. اما ممکن است که پزشک متخصص قبل یا بعد از انجام تست، به شما قرص چرک خشک کن دهد، تا از عفونت جلوگیری شود. یا برای کاهش درد خفیف هنگام انجام این روش، مسکن به شما داده شود. توصیه می کنیم بدون تجویز پزشک، خودسرانه قرصی مصرف نکنید.

تخمک گذاری بعد از عکس رنگی رحم

احتمال حاملگی بعد از عکس رنگی رحم از جمله موضوعات مورد بحث بانوان است. در اینجا باید این توضیح را بدهیم که آزمایش عکس رنگی رحم به هیچ وجه درمانی برای ناباروری نیست بلکه فقط برای تشخیص مشکل ناباروری یا احتمال بارداری به طور طبیعی کاربرد دارد. اما برخی گزارشات نشان داده است که میزان بارداری افرادی که عکس رنگی رحم می گیرند حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از بانوانی است که این آزمایش را انجام نداده‌اند. جالب است که بسیاری از بانوان بعد از انجام عکس رنگی رحم باردار شده اند. علت اینکه تاثیر عکس رنگی رحم در بارداری چیست نامعلوم بوده و ممکن است بارداری پس از آن تصادفی باشد.

نکته: ممکن است یکی از دلایلی که باعث باروری افراد پس از انجام عکس رنگی رحم می شود، این باشد که هنگامی که رنگ ناشی از تزریق ماده پرشکی، وارد لوله‌های فالوپ می‌شود، انسداد لوله های فالوپ را در مسیر از بین می برد و راه آن را باز می‌کند. این عمل که شستشوی لوله فالوپ نیز نام دارد، می‌تواند به افزایش احتمال باردار شدن کمک کند.

رابطه بعد از عکس رنگی رحم

شاید بپرسید چند روز بعد از انجام عکس رنگی رحم می شود رابطه جنسی داشت؟ در پاسخ باید گفت بنا بر توصیه پزشکان، بهتر است اقدام به بارداری به سیکل پریود بعدی موکول گردد. در این صورت در صورت نداشتن درد، رابطه ی جنسی مشکلی ندارد. (بیشتر بخوانید: سونوگرافی روز سوم پریودی)

راههای کاهش درد عکس رنگی رحم چیست؟

از سوالاتی که خیلی از بانوان میپرسند این است که چطور درد ناشی از انجام عکس رنگی رحم را کم کنیم؟ یا عکس رنگی از رحم درد دارد؟ باید گفت مطالب وحشت آوری که در اینترنت درباره درد عکس رنگی خوانده اید را باید نادیده بگیرید؛ چرا که درد عکس رنگی رحم در حد یک معاینه داخلی ساده است. فقط لازم است در اینترنت به دنبال بهترین مرکز عکس برداری رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی باشید تا در یک مرکز حرفه ای تصویربرداری زیر نظر پرسنل مجرب، تست عکس رنگی رحم را انجام دهید.

بهترین مرکز عکس برداری رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی در تهران

انتخاب بهترین مرکز عکس برداری رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی (گرفتن نوبت عکس رنگی رحم بدون درد در تهران) باعث می شود تا:

  • این تست را زیر نظر رادیولوژیست متخصص با دستگاه های پیشرفته و رادیولوژی دیجیتال انجام دهید.
  • زمان انجام عکس رنگی رحم کمتر شود.
  • خیلی سریع نتایح تست مشخص شود.
  • درد عکس رنگی رحم بسیار خفیف باشد.

5 سوال مهم درباره عکس رنگی از رحم به همراه پاسخ

در این بخش به تعدادی از سوالات رایج درباره عکس رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی) که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد پاسخ می دهیم.

1- به چه دلیل عکس رنگی از رحم تجویز می شود؟

پزشک متخصص زنان برای بررسی علت های ناباروری یا سلامت رحم، عکس رنگی از رحم را تجویز می کند. همچنین این تست برای بررسی وضعیت داخلی رحم و لوله های فالوپ رحمی نیز کاربرد دارد.

2- نتیجه عکس رنگی رحم چه چیزی را نشان می دهد؟

تست  HSG یا هیستروسالپنگوگرافی، مشکلات موجود در رحم یا اندام تولید مثل بانوان را تشخیص می دهد. این مشکلات که باعث ناباروری شده است ممکن است مربوط به انسداد لوله های فالوپ و شکل نامنظم رحم باشد.

3- آیا عکس برداری رنگی رحم شانس بارداری را افزایش می دهد؟

این باور که عکس برداری رنگی رحم باعث بارداری می شود غلط است اما به طور کامل هم نمی توان این فرضیه را رد کرد. چرا که گزارشاتی نشان داده است که با تزریق ماده حاجب به داخل لوله ها، به دلیل رفع انسداد لوله های فالوپ، مشکل ناباروری حل شده است. اما همچنان مطالعه پزشکی دقیقی در این زمینه ارائه نشده است.

آیا HSG احتمال بارداری را افزایش می دهد؟

آیا HSG احتمال بارداری را افزایش می دهد؟

4- خطرات تصویربرداری رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

خطرات و عوارض جانبی تصویربرداری هیستروسالپنگوگرافی عبارتند از:

  • واکنش آلرژی زا به ماده حاجب تزریق شده
  • عفونت رحم و لوله فالوپ
  • آسیب دیدگی رحم
  • سوراخ شدن جدار بافت رحم

5- آیا عکس رنگی رحم نیاز به بیهوشی دارد؟

معمولا انجام تست رحم‌لوله‌نگاری نیازی به بیهوشی ندارد. اما در عکسبرداری رنگی رحم ممکن است با تشخیص پزشک و انتخاب بیمار، نیاز به بیهوشی باشد.

لازم به ذکر است که این مطالب صرفا بر اساس تحقیق و جستجو بوده و ممکن است در برخی موارد نیازمند بررسی از جانب پزشک داشته باشد، لذا هرگونه پرسش و ابهام را با پزشک مشورت نمایید. شما می توانید همین حالا بدون صرف وقت و هزینه، برای گرفتن نوبت عکس رنگی رحم و دریافت اطلاعات بیشتر در مرکز تصویربرداری پزشکی دکتر مردانی اقدام کنید.


منابع

mayoclinic.org/hsg-test/

fa.wikipedia.org/wiki/لوله_رحم

soroush-sonography.ir/کاربرد-عکس-رنگی-رحم-چیست-؟

yekzan.com/fa/weblog/51943/

practo.com/consult/hsg-report-meaning-please-explain-the-meaning-of-this-report-p-p-dir-ltr-the-uterus-is-normal-in-size-amp-appear/

niniban.com/fa/news/217753/عکس-رنگی-رحم-کاربرد-مراحل-و-مراقبت-ها

niniplus.com/post/3548-عوارض-بعد-از-عکس-رنگی-رحم-چیست-و-به-چه-علت-بروز-می-کند

niniplus.com/post/4746-بارداری-بعد-از-عکس-رنگی-رحم-آیا-امکان-پذیر-است؟

ivf1.com/sonohysterogram-hysterosalpingogram

reproductivefacts.org/news-and-publications/patient-fact-sheets-and-booklets/documents/fact-sheets-and-info-booklets/saline-infusion-sonohysterogram-shg/

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 78 میانگین: 4.1]