سونوگرافی رحم و تخمدان برای چیست؟

سونوگرافی رحم و تخمدان (Pelvic Ultrasound) برای اندازه گیری و ارزیابی ارگان هایی که در لگن وجود دارند، انجام می شود. در واقع سونوگرافی رحم و تخمدان‌ درباره اندازه، موقعیت و ساختار توده های موجود در لگن، اطلاعات تشخیصی را به پزشک ارائه می دهد.

در سونوگرافی رحم چه چیزهایی مشخص میشود؟

گفتیم که در سونوگرافی رحم و تخمدان، اندام های لگن زنان مورد ارزیابی قرار می گیرد. اما در نتایج سونوگرافی رحم موارد دیگری نیز مشخص می شود از جمله:

  • شکل، اندازه و موقعیت رحم و تخمدان‌ها
  • ضخامت و طول گردنه رحم
  • تغییرات شکل مثانه
  • جریان خونی در ارگان های لگنی
  • ضخامت، وجود مایعات و توده ها در:
    • لایه داخلی رحم (آندومتر)
    • ماهیچه رحم (میومتر)
    • لوله‌های فالوپ
    • در داخل یا نزدیکی مثانه

سونوگرافی رحم و تخمدان چیست

بهترین زمان برای سونوگرافی رحم و تخمدان

زمان مناسب برای سونوگرافی رحم و تخمدان می تواند در هر زمانی از سیکل قاعدگی زنان باشد. اما با این حال بهترین زمان برای سونوگرافی ضخامت رحم پس از اتمام پریود و در روز چهارم تا نهم سیکل قاعدگی است. علت اینکه بهترین زمان برای سونوگرافی رحم و تخمدان در این دوران است، به نازک بودن دیواره رحم بر می گردد.

بهترین زمان برای سونوگرافی کیست تخمدان

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص کیست تخمدان به علت شما برای انجام سونوگرافی کیست تخمدان بر می گردد. اگر قصد بررسی تخمدان ها برای باروری را دارید باید بدانید که:

تخمک گذاری در زنان معمولا 14 روز پیش از شروع دوره بعدی قاعدگی رخ می دهد. بنابراین بهترین زمان برای سونوگرافی کیست تخمدان با شمارش روزهای بعد از قاعدگی قبلی به دست می آید. 

البته یکی دیگر از دلایل انجام سونوگرافی تخمدان نیز می تواند بررسی امکان ابتلا به کیست تخمدان باشد.

بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال

بهتر است این را بدانید که انجام سونوگرافی واژینال (Vaginal Ultrasonography‎) در طول سیکل قاعدگی بلامانع است. اما اگر  هدف از انجام سونوگرافی واژینال، بررسی باروری تخمدان ها باشد بهتر است دو هفته قبل از شروع قاعدگی بعدی انجام شود. البته بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال به دلایل انجام سونوگرافی تخمدان و رحم هم بستگی دارد که به تشخیص پزشک بر می گردد.

انجام کلیه خدمات سونوگرافی واژینال در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی با کادر متخصص و مجرب انجام می پذیرد. (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

ضمنا از صفحه درخواست و رزرو نوبت آنلاین نیز می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع، در مرکز تصویربرداری دکتر مردانی درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

آمادگی های لازم جهت انجام سونوگرافی تخمدان

از جمله شرایط سونوگرافی رحم و تخمدان که باید رعایت کنید این است که:

  • نیازی به ناشتایی نیست + (این مورد را نیز با پزشک خود نیز مشورت نمایید)
  • مثانه باید کاملاً پر باشد چرا که در صورت پر بودن مثانه، تصویر واضحی از اندام های داخلی در سونوگرافی ثبت می شود. پس یک ساعت قبل از انجام سونوگرافی رحم آب زیاد بنوشید.
آمادگی های لازم جهت انجام سونوگرافی تخمدان

آمادگی های لازم جهت انجام سونوگرافی تخمدان

سوالات متداول درباره سونوگرافی رحم و تخمدان

در این بخش به چند سوال مهم درباره سونوگرافی رحم و تخمدان که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد پاسخ می دهیم.

سونوگرافی رحم و تخمدان نرمال یعنی چه؟

ضخامت نرمال رحم در نتایج سونوگرافی رحم و تخمدان، همان ضخامت آندومتر یا دیواره داخلی رحم است که 2/5 سانتی متر و وزن آن تقریبا 30 تا 40 گرم است. البته اندازه ضخامت رحم در سیکل قاعدگی به شرح زیر است:

  • دوران قاعدگی: بین 2 تا 4 میلی‌متر
  • مرحله تکثیر: 5 تا 7 میلی‌متر
  • تخمک گذاری: 11 میلی‌متر
  • مرحله ترشحات: 16 میلی‌متر

آیا می شود در زمان پریودی سونوگرافی از رحم و تخمدان انجام داد؟

بله. سونوگرافی رحم در زمان پریود، اگر خودتان راحت باشید، مانعی ندارد. تنها محدودیت سونوگرافی واژینال برای بانوان باکره است. در غیر این صورت سونوگرافی واژینال را در هر زمانی اعم از پریود ،بارداری و یائسگی می توان انجام داد.

چند روز قبل از سونوگرافی واژینال نباید رابطه جنسی داشت؟

رابطه قبل از سونوگرافی رحم مشکلی ایجاد نمی کند. حتی برای زوج هایی که قصد بچه دار شدن دارند، بهتر است در روز‌های سیکل رابطه جنسی داشته باشند تا اسپرم داخل واژن ریخته شود. بنابراین داشتن رابطه جنسی قبل از سونوگرافی واژینال ایرادی نداشته و اختلالی در نتایج سونوگرافی واژینال ایجاد نمی کند.

لازم به ذکر است که این مطالب صرفا بر اساس تحقیق و جستجو بوده و ممکن است در برخی موارد نیازمند بررسی از جانب پزشک داشته باشد، لذا هرگونه پرسش و ابهام را با پزشک مشورت نمایید. برای گرفتن نوبت و دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه انجام سونوگرافی سینه در مرکز تصویربرداری پزشکی دکتر مردانی می‌توانید به صفحه تماس با ما سر بزنید. کارشناسان مرکز تصویربرداری دکتر مردانی، آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

درباره بهترین زمان برای سونوگرافی رحم و تخمدان پرسشی دارید؟

در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهیم.

منابع

radiologymarkazi.ir/article/30486/سونوگرافی-رحم

drvahabaghai.com/fa/article/104/سونوگرافی_رحم_و_تخمدان_ها_برای_چیست

niniplus.com/post/3529-زمان-مناسب-برای-سونوگرافی-تخمدانها-و-رحم

darmankade.com/blog/normal-dimensions-the-uterus/

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 47 میانگین: 3.9]