چکیده مطالب:

  • آیا سونوگرافی واژینال در زمان قاعدگی امکان پذیر است؟
  • سونوگرافی روز سوم پریودی برای چیست؟ 
  • تفسیر آزمایش FSH در سونوگرافی روز سوم قاعدگی
  • نکته مهم درباره سونوگرافی روز سوم پریودی

سونوگرافی واژینال در زمان قاعدگی

برای خیلی از بانوان سوال پیش می آید که آیا سونوگرافی واژینال در زمان پریود انجام می شود؟ آیا نتایج تفسیر سونوگرافی روز سوم قاعدگی قابل استناد است؟ در پاسخ باید گفت سونوگرافی واژینال بانوان در هر سن و هر زمانی قابل انجام است. بنابراین دوران پریود انجام سونوگرافی رحم را محدود نمی کند. اما به دلیل اینکه در دوران قاعدگی، زنان ممکن است درد داشته باشند یا برای انجام این کار راحت نباشند، می توانند سونوگرافی واژینال را تا بعد از پایان قاعدگی به تعویق بیاندازند.

سونوگرافی واژینال در زمان پریودی

سونوگرافی واژینال در زمان پریودی

سونوگرافی روز سوم قاعدگی برای چیست؟

سونوگرافی روز سوم پریودی برای چیست : سونوگرافی روز سوم پریود که به آن سونوگرافی پایه می گویند، باید در روز دوم یا سوم پریود انجام شود. نام دیگر سونوگرافی واژینال روز سوم قاعدگی، سونوگرافی ترانس واژینال است.

ممکن است بسیاری از بانوان این سوال را بپرسند که سونوگرافی روز سوم پریود برای چیه؟ در پاسخ باید گفت: علت سونوگرافی واژینال در روز سوم پریود این است که به طور تخصصی، فولیکول ها مسئولیت رشد و نگهداری تخمک های شما را در هر سیکل قاعدگی بر عهده دارند و یک تخمک را برای تخمک گذاری آماده می کند. در واقع علت سونوگرافی روز اول تا سوم قاعدگی این است که، سطح فولیکول به پایین ترین حد خود می رسد و پس از روز سوم، فولیکول ها رشد می کنند و تعداد 15 الی 20 تخمک شروع به بالغ شدن می کند. این نتایج طی آزمایش FSH (Follicle Smulating Hormone) به دست می آید.

آزمایش FSH در سونوگرافی روز سوم قاعدگی

تفسیر آزمایش FSH در سونوگرافی روز سوم قاعدگی: آزمایش FSH (آزمایش هورمون محرک فولیکول) آزمایشی است که از آن برای ارزیابی موارد زیر استفاده می شود:

  • پتانسیل باروری
  • سلامت اندام‌ تولید‌مثل زنان و مردان (تخمدان‌ها یا بیضه‌ها)
  • عملکرد هیپوفیز
  • ارزیابی بلوغ زودرس
  • تاخیر در بلوغ کودکان

اندازه فولیکول روز سوم پریود

ممکن اسن این سوال برایتان پیش بیاید که اندازه نرمال فولیکول در پریود باید چقدر باشد؟ در جواب باید گفت در یک چرخه باروری، اندازه قطر نرمال فولیکول بین 18 تا 22 میلی متر است. هنگامی که یک فولیکول به این اندازه رسید، به این معنی است که سطح استروژن در حال افزایش است و پوشش داخلی رحم ضخیم شده است.

دلیل سونوگرافی روز سوم پریودی

سونوگرافی روز سوم قاعدگی که به صورت سونوگرافی واژینال بوده (البته برای دختران به صورت سونوگرافی ترانس لبیا یا ترانس پریناآل انجام می شود) و به نوعی ارتباط ضخامت آندومتر روز سوم سیکل قاعدگی و روز تخمک گذاری را مشخص می کند، به دلایل زیر انجام می شود:

  • مشاهده تخمدان ها
  • مشاهده رحم
  • بررسی ضخامت آندومتر (دیواره رحم)
دلیل سونوگرافی روز سوم پریود

دلیل سونوگرافی روز سوم پریود

شما عزیزان از صفحه نوبت سونوگرافی [نوبت دهی اینترنتی سونوگرافی تهران] ✅ می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع، در مرکز تصویربرداری دکتر مردانی درخواست نوبت سونوگرافی روز سوم پریودی خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.کلیه خدمات سونوگرافی در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم انجام می پذیرد. (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

چرا باید سونوگرافی در روز سوم پریودی انجام شود؟

در پاسخ به این سوال که چرا سونوگرافی ترانس واژینال در روز سوم پریودی باید انجام شود، باید بگوییم که سطح فولیکول در روز دوم تا سوم پریود، به پایین ترین حد خود می رسد. بنابراین بهترین زمان انجام سونوگرافی روز سوم پریودی در این تاریخ است.

اما بهترین زمان انجام سونوگرافی واژینال، برای تشخیص مشکلات آندومتر (ضخامت دیواره رحم) مانند پولیپ در اسکن سونوگرافی کامل لگن، درست بعد از پایان دوره قاعدگی است (در برخی مطالعات بین روز 5 ام تا 11 ام پریودی پیشنهاد شده است). در این زمان پوشش رحم نازک‌تر است.

نکته درباره سونوگرافی واژینال روز سوم پریودی

نکته مهم درباره سونوگرافی روز سوم پریودی: برای خیلی از زنان سوال است که از زمان شروع قاعدگی، روز سوم پریودی را چطور بشمارند؟ برای شمارش روز سوم پریود دقت داشته باشید که سومین روز از سیکل قاعدگی شما، به معنای مشاهده جریان کامل خونریزی (بدون لکه بینی) در روز سوم است. 

لازم به ذکر است اطلاعات درج شده در این مقاله صرفا بر اساس تحقیق و جستجو در سطح اینترنت به دست آمده است و برای تایید صحت نکات حساس و جزییات و درستی و یا نادرستی اطلاعات اشاره شده باید با پزشک متخصص بررسی گردد و نتیجه نهایی را باید پزشک متخصص شما اعلام نماید.


برخی منابع:

soroush-sonography.ir/سونوگرافی-واژینال-در-زمان-پریود/

rmany.com/blog/know-your-numbers-understanding-amh-day-3-test-results

 

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 23 میانگین: 3.7]