چکیده مطلب:

  • tcd در سونوگرافی جنین چیست؟ تفاوت با TAD
  • سونوگرافی TCD چگونه انجام می شود؟
  • اندازه نرمال tcd

معنی tcd در سونوگرافی جنین

مادران باردار باید بدانند که کل دوره بارداری یعنی از هفته اول تا حداکثر هفته 42، باید مراقبت های لازم را در خصوص سلامت جنین و سلامت خودشان داشته باشند. در سونوگرافی های دوران بارداری، واژه های تخصصی و تفسیرهایی وجود دارد که شما به عنوان یک فرد عادی شاید معنی آن را ندانید. یکی از این واژه ها TCD است. در این مطلب به شما خواهیم گفت tcd در سونوگرافی جنین چیست؟

در سونوگرافی بارداری یکی از پارامترهای بیومتریک که اندازه گیری می شود TCD است. شاید بپرسید tcd در سونوگرافی جنین چیست؟ در پاسخ باید گفت TCD در سونوگرافی جنین یا Transverse Cerebellar Diameter به معنی قطر عرضی مخچه (حداکثر قطر بین نیمکره های مخچه) است.

انجام کلیه خدمات سونوگرافی و جنرال بارداری، تعیین جنسیت در غربالگری اول، دوم ، سوم , سه بعدی و چهاربعدی ، سونوگرافی داپلر حاملگی با کادر خانم، در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی انجام می‌گیرد. از صفحه درخواست و رزرو نوبت آنلاین نیز می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و سریع، در مرکز تصویربرداری دکتر مردانی درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

tcd در سونوگرافی جنین چیست

tcd در سونوگرافی جنین چیست

Tad در سونوگرافی جنین چیست

یکی دیگر از اصطلاحات مربوط به سونوگرافی جنین در داخل رحم مادر، TAD است. اصطلاح علمی TAD در سونوگرافی جنین به معنی اندازه گیری قطر عرضی شکم جنین است.

Tcd در سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی (Anomaly San) از مهم ترین سونوهای دوره بارداری بوده که به تشخیص سلامت جنین و بروز ناهنجاری ها کمک می کند.

از جمله نتایجی که از سونوگرافی غربالگری اول به دست می آید عبارت اند از:

  • تعیین ضخامت پشت گردن جنین با سونوگرافی ان تی NT
  • تشخیص وجود استخوان بینی در جنین با سونوگرافی NB
Tcd در سونوگرافی آنومالی

Tcd in ultrasound anomaly

اندازه نرمال tcd

اندازه گیری TCD در سونوی جنین می تواند معیار مناسبی برای تعیین سن حاملگی یا محدودیت رشد داخل رحم جنین (IUGR) باشد. یکی از عوارض شایع بارداری IUGR بوده که به معنی سرعت کم رشد جنین در رحم مادر است.

اندازه نرمال tcd در سونوگرافی جنین بر اساس هفته های بارداری به ترتیب زیر خواهد بود:

  • میانگین 17.32 میلی متر در هفته های 14 تا 20 بارداری
  • 26.63 میلی متر در هفته های 21 تا 30
  • 40.73 میلی متر در هفته های 31 تا 40 بارداری

لازم به ذکر است که این مطالب صرفاً بر اساس تحقیق و جستجو بوده و ممکن است در برخی موارد نیازمند بررسی از جانب پزشک داشته باشد، لذا هرگونه پرسش و ابهام را با پزشک مشورت نمایید.

همچنین برای رزرو و گرفتن وقت سریع دریافت خدمات سونوگرافی، میتوانید به صفحه رزرو وقت دکتر مردانی مراجعه یا با ما تماس بگیرید.

برای رزرو نوبت کلیک کنید.

برای مشاهده اطلاعات تماس کلیک کنید.

 


برخی از منابع:

radiopaedia.org/articles/fetal-transverse-cerebellar-diameter

fa.wikipedia.org/wiki/محدودیت_رشد_داخل_رحمی

sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0003277810800176

drmkeyhanifard.com/tccd/

drmkeyhanifard.com/سونوگرافی-tcd/

 

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 6 میانگین: 4.3]