چکیده مطالب:

  • انواع تست غربالگری و مزیت آن
  • سونوگرافي غربالگري اول چیست؟ مزیت ها و بهترین زمان انجام 
  • تفسیر آزمایش غربالگری سه ماهه اول + معرفی بهترین مرکز سونوگرافي غربالگري اول
  • زمان آغاز و زمان پایان انجام سونوگرافی غربالگری اول
  • پرسش و پاسخ مهم درباره سونوگرافی غربالگری مرحله اول

تست غربالگري چیست و چرا اهمیت دارد؟

از ابتدای تشکیل نطفه جنین در رحم مادر، سلامت نوزاد به مهمترین مساله در زندگی پدر و مادر تبدیل می شود. یکی از این نگرانی ها ممکن است در خصوص دنیا آمدن نوزاد با نقایص مادرزادی یا مشکلات ژنتیکی باشد. برای هر خانم باردار احتمال اینکه نوزادی با نقایص مادرزادی را به دنیا بیاورد، وجود دارد. اما با انجام تست های غربالگری مثل سونوگرافي غربالگري اول می توان تا حد زیادی به میزان واقعی احتمال تولد نوزادی با اختلالات ژنتیکی پی برد.

تست غربالگری

تست غربالگري یا Fetal Screening Test که به اختصار FST گفته می شود، مجموعه آنالیزهای سونوگرافی و آزمایشگاهی در مراحل اول و دوم بارداری است. آزمایش غربالگری یکی از راه های تایید سلامت جنین و نیز تعیین احتمال ابتلای نوزاد به بیماری های ژنتیکی مثل سندروم داون (تریزومی 21) یا تریزومی 18 است.

نکته: انجام تست های غربالگری برای تمامی مادران، حتی خانواده هایی که سابقه ژنتیکی و نوزادان نارس ندارند نیز توصیه می شود.

مزیت آزمایشات غربالگری

شاید برایتان سوال باشد که مزیت سونوگرافی غربالگری چیست؟ مزیت تست‌های غربالگری این است که اگر جنین، یک یا چند بیماری داشته باشد، این آزمایش احتمال وجود آن ها را نشان می دهد. مزیت دیگر این است که هیچ‌گونه ریسک سقط یا صدمه‌ای به جنین ندارد. البته به طور قطعی نمی تواند درباره اینکه جنین مشکل دارد یا نوزاد شما در آینده به بیماری دچار می شود را تشخیص دهد.
در تفسیر جواب تست های غربالگری اینگونه می توان گفت که اگر نتیجه منفی باشد، احتمال وجود نقص در نوزاد آنقدر پایین خواهد بود که نیاز به پیگیری بعدی نخواهد داشت.

مزیت تست غربالگری بارداری

انواع تست های غربالگری

مجموعه آزمایشات غربالگری دوران بارداری که به مادران توصیه می شود حتما در مدت 9 ماهه بارداری، این تست ها را انجام دهند عبارتند از:

  1. سونوگرافي غربالگري اول یا غربالگری سندرم داون در سه ماهه اول بارداری
  2. غربالگری سندرم داون در سه ماهه دوم بارداری
  3. غربالگری یکپارچه
  4. غربالگری متوالی

در این مقاله به طور اختصاصی درباره سونوگرافی غربالگري اول که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، صحبت می کنیم.

سونوگرافي غربالگري اول چیست؟

یکی از تست های غربالگری که مادران باردار باید در سه ماهه اول بارداری آن را انجام دهند، سونوگرافي غربالگري اول است. تست غربالگری اول می تواند در مورد سلامت جنین و بروز برخی ناهنجاری های ژنتیکی مثل بیماری های سندروم داون، مادران به گروه های پرخطر، کم خطر و بی‌خطر تقسیم بندی کند. به همین خاطر به این سونوگرافي غربالگري اول، غربالگری سندرم داون در سه ماهه اول بارداری نیز می گویند.

سونوگرافی غربالگری اول چیست؟

سونوگرافي غربالگري اول شامل یک آزمایش ترکیبی خون و یک سونوگرافی برای بررسی ضخامت پشت گردن جنین و وجود استخوان بینی است. در گذشته این دو آزمایش به صورت جداگانه انجام میشد؛ اما در حال حاضر غربالگری سه ماهه اول مشکلات مربوط به غربالگری های جداگانه را برطرف کرده است و به صورت یکجا انجام می شود.

تعریف سندروم داون (Down syndrome):

سندرم داون یک اختلال کروموزومی مادرزادی است. کروموزوم شماره 21 بیمار سندرم داون به صورت 3 تایی (تریزومی) است. شخصی که سندرم داون دارد، دارای چهره مشخص و متفاوت است. علاوه بر چهره متفاوت، دچار ناتوانی در یادگیری و مشکلات پزشکی است. متاسفانه هیچ درمانی برای سندرم داون وجود ندارد و تا آخر عمر همراه شخص خواهد ماند.

غربالگری سندرم داون چه ارتباطی با سن مادر دارد؟

در اینجا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که بروز سندروم داون به عنوان یک بیماری ژنتیکی در جنین، با سن مادر رابطه مستقیم دارد. به این صورت که تا سن 30 سالگی، خطر ابتلای نوزاد به بیماری تقریبا ثابت و عدد آن حدود 1 در 1000 است.
هر چه سن مادر بالاتر می رود، احتمال بروز سندروم داون نیز افزایش می یابد. به طوری که احتمال ابتلای جنین، در سن 35 سالگی مادر 1 در 250 و در سن 40 سالگی مادر 1 در 75 است. البته امروزه چون احتمال بارداری در زنان زیر 35 سال بیشتر است حدود 80 درصد موارد سندروم داونی نیز در زنان زیر 35 سال اتفاق می افتد. به همین دلیل است که غربالگری سندروم داون در سه ماهه اول بارداری باید حتماً انجام شود.

ارتباط غربالگری سندروم داون با سن مادر

لازم به ذکر است اطلاعات درج شده در این مقاله صرفا بر اساس تحقیق و جستجو در سطح اینترنت به دست آمده است و برای تایید صحت نکات حساس و جزییات و درستی و یا نادرستی اطلاعات اشاره شده باید با پزشک متخصص بررسی گردد و نتیجه نهایی را باید پزشک متخصص شما اعلام نماید. برای دریافت نوبت و اطلاعات بیشتر از نحوه انجام سونوگرافي غربالگري اول در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی می‌توانید به صفحه تماس با ما یا درخواست نوبت سونوگرافی سر بزنید.

مزایای غربالگری سه ماهه اول

مزایای غربالگری سه ماهه اول این است که اگر مادران باردار، نتایجی دریافت کنند که ریسک ابتلای جنین به بعضی از اختلالات بارز هنگام تولد را نشان دهد، پزشک متخصص دستور تست تشخیصی میدهد. از جمله مزایای دیگر غربالگری اول این است که هر چه زودتر انجام شود باعث آرامش خاطر زنان باردار می شود.

آیا غربالگری سه ماهه اول برای جنین خطر دارد؟

خیلی از مادران باردار نگران ریسک بالا در غربالگری سه ماهه اول هستند و میترسند که به جنین آسیب برسد. اما خیالتان راحت باشد. تست‌های غربالگری هیچگونه ریسک سقط جنینی ندارد و تنها برای اطمینان از سلامت نوزاد هنگام تولد است.

بهترین زمان سونوگرافي غربالگري اول

شاید سوال کنید که در دوران بارداری، بهترین زمان سونوگرافی غربالگری اول چه زمانی است؟ طبق توصیه پزشکان بهترین زمان سونوگرافی غربالگری اول در سه ماه ابتدایی بارداری است. در واقع یکی از مزایای غربالگری سه ماهه اول این است که احتمال خطر بیماری سندروم داون (تریزومی 21)، تریزومی 18 و تریزومی 13 در این دوران مشخص می شود.

پزشکان متخصص سونوگرافی غربالگری اول، بهترین زمان غربالگری اول را از 11 هفته پس از بارداری لغایت 13 هفته و 6 روز می دانند.

برای دریافت نوبت و اطلاعات بیشتر از نحوه انجام سونوگرافي غربالگري اول در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی می‌توانید به صفحه تماس با ما یا درخواست نوبت سونوگرافی سر بزنید.

کلیه خدمات سونوگرافی و غربالگری در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم انجام می پذیرد. (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

آدرس شعبه تهرانپارس: تهرانپارس به نشانی فلکه سوم تهران پارس – خیابان 196غربی (بین باقری و فلکه سوم)- نبش طاهری – ساختمان پزشکان تهرانپارس طبقه 5 واحد 53 . 

آدرس شعبه پیروزی: خیابان پیروزی، روبه‌روی ستاد نیرو هوایی، نبش کوچه ایلخانی، مجتمع پزشکان بقراط

بهترین زمان سونوگرافي غربالگري اول

تعیین جنسیت در غربالگری اول

زنان باردار بعد از اینکه متوجه شدند که چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم میشود؟ حالا می خواهند هرچه سریع تر جنسیت نوزاد خود را بفهمند تا شاید بتوانند زودتر اقدام به خرید سیسمونی نوزاد کنند. اما لازم است بدانید که سونوگرافی nt که در زمان غربالگری اول انجام می شود مربوط به هفته 11 تا 13 هفته و 6 روز است. در حالی که تعیین جنسیت در هفته 14 بارداری قطعی است. بنابراین احتمال بروز خطا و اشتباه در تعیین حنسیت در سونوگرافی غربالگری اول زیاد است.

تفسیر سونوگرافي غربالگري اول

گفتیم که تست های غربالگری سه ماهه اول شامل یک سونوگرافي برای تعیین ضخامت پشت گردن جنین است که به آن سونوگرافی ان تی (NT) می گویند. سونوگرافی ان بی (NB) که در زمان غربالگری اول انجام می شود نیز برای تشخیص وجود استخوان بینی در جنین انجام میگیرد.

سونوگرافی غربالگری اول شکمی است یا واژینال؟

برای خیلی از زنان باردار این سوال پیش آمده است که سونوگرافی غربالگری اول شکمی است یا واژینال؟ در جواب باید گفت سونوگرافی ان تی به صورت شکمی انجام می شود؛ خیلی به ندرت پیش میاید که پزشک متخصص برای دید بهتر نسبت به جنین در رحم، سونوگرافی واژینال را پیشنهاد دهد.

سونوگرافی غربالگری اول چگونه انجام میشود؟

در سونوگرافی ان تی که بخشی از تست غربالگری اول است؛ نیاز به درآوردن لباس نیست. تنها می توانید لباس خود را بالا بزنید. اگر هم پیراهن به تن دارید پارچه ای برای پوشاندن پا به شما داده می شود. دقت کنید که مثانه برای انجام سونوگرافی NT باید پر باشد. بنابراین به اندازه کافی آب بنوشید.

کارهایی که در طول سونوگرافی غربالگری اول باید انجام داد
کارهایی که در طول انجام سونوگرافی باید انجام دهید:

  • به پشت یا به پهلو روی تخت دراز بکشید.
  • پزشک به شکم شما ژل مخصوص میمالد.
  • دستگاه کوچکی به نام پروب سونوگرافی روی شکم قرار می گیرد و با حرکت آن، تصاویر جنین روی مانیتور دستگاه سونوگرافی مشخص می شود.
  • پس از پایان سونوگرافی می‌توانید برای دفع ادار به دستشویی بروید.

سونوگرافی غربالگری اول چقدر طول میکشد؟

انجام سونوگرافی غربالگری معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. اما گرفتن نتیجه آزمایش ممکن است بین 2 ساعت تا چند روز و نهایتاً یک هفته آماده شود.

تفسیر سونوگرافی ان تی در غربالگری اول

در سونوگرافی ان تی، یا شفافیت نوکال (nuchal translucency) مقدار مایع پشت گردن جنین که به آن NT می گویند اندازه گیری می شود. در واقع تمام جنین‌ها در قسمت پشت گردن دارای مقداری مایع هستند که این مقدار در جنین‌ مبتلا به سندرم داون تمایل به افزایش دارد؛ افزایش اندازه NT شانس سایر تفاوت‌های کروموزومی و شرایط ژنتیکی نامناسب را افزایش می‌دهد.

در سونوگرافی NT مطابق تصویر زیر، میزان افزایش مایع پشت گردن جنین قابل بررسی خواهد بود. که بر اساس اعداد نرمال آزمایش غربالگری سه ماهه اول: مایع پشت گردن جنین با مقدار ۲/۵ میلی‌متر یا کمتر، طبیعی و مقدار بیشتر از ۲/۵ میلی‌متر، غیرطبیعی است. 

اندازه گیری ضخامت مایع پشت گردن در سونوگرافی NT

اندازه گیری ضخامت مایع پشت گردن در سونوگرافی NT

مزایای انجام تست NT در سونوگرافي غربالگري اول:

  • پیش‌بینی تشخیصی تفاوت‌های ساختاری که ممکن است در بارداری آشکارتر شوند (مانند نقص قلبی)
  • پیش بینی دقیق تاریخ زایمان مادر
  • تعیین تعداد نوزاد ها
  • تعیین رشد ساختاری اولیه جنین

سونوگرافی ان بی در غربالگری اول

با انجام اسکن NB ضخامت چین و بینی و اینکه آیا کودک هنوز استخوان بینی دارد یا خیر بررسی می شود. در تفسیر سونوگرافی غربالگری اول مرحله اسکن NB یک چین بیش از حد ضخیم و یا عدم وجود استخوان بینی می تواند نشانگر سندرم داون باشد.

بیماری سندروم دان در سونوگرافی غربالگری اول قابل تشخیص است

توصیه متخصصان در خصوص سونوگرافی غربالگری مرحله اول

پزشکان متخصص در خصوص سونوگرافی غربالگری اول چندین توصیه به زنان باردار می کنند که شامل موارد زیر است:

  • اگر مادر سونوگرافی غربالگری اول را پیش از هفته 13 انجام ندهد، لازم است که غربالگری سه ماهه دوم نیز انجام شود.
  • نتیجه غربالگری اول هر چه باشد، لازم است که در هفته ۱۶ تا ۱۸ بارداری آزمایش آلفافتوپروتئین (AFP) انجام شود. این آزمایش برای تشخیص نقص لوله عصبی است. نقص لوله عصبی یکی از نقایص هنگام تولد است؛ در این بیماری شکاف در ستون فقرات یا جمجمه از ابتدای تولد همراه فرد باقی می‌ماند .
  • سونوگرافی آنومالی با نمای نزدیکی از رحم و جنین داخل آن، جهت غربالگری ناهنجاری ساختاری جنین نیز باید انجام شود. اسکن آنومالی، نوعی اسکن سه بعدی است که در سه ماهه دوم بارداری توسط پزشک انجام می شود تا سلامت کودک و رحم را بررسی کند.

تفسیر آزمایش غربالگری سه ماهه اول

در سونوگرافي غربالگري اول دو نوع اندازه ‏گيرى مورد استفاده قرار مى‏گيرد تا به همراه سن مادر ريسك سندرم داون، تريزومى 18 و تريزومى 13 محاسبه شود.

تفسیر آزمایش غربالگری اول، مادران باردار را در سه گروه طبقه بندی میکند:

  • پرخطر
  • خطر متوسط
  • کم خطر
گروهتفسیر سونوگرافی غربالگری اول
پرخطرلازم است در اولین فرصت آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی یا آزمایش آمنیوسنتز برای تشخیص نهایی انجام بگیرد.
خطر متوسطپزشک متخصص توصیه می‌کند که مادر آزمایش غربالگری دوم بارداری با آزمایش خون نشانگرهای چهارگانه را انجام دهد. با توجه به نتیجه این آزمایش، تصمیم گیری درست در رابطه با سلامت جنین و مادر گرفته می شود.
کم خطر لزومی ندارد که مادر مجدداً غربالگری سه ماهه دوم را انحام بدهد.

هزینه سونوگرافی و آزمایش غربالگری سه ماهه اول

ممکن است شما به دنبال بهترین مرکز سونوگرافي غربالگري اول با توجه به بودجه خودتان باشید. اما باید دقت داشته باشید؛ هزینه های مرتبط به تجهیزات و مواد مورد استفاده در سونوگرافی و آزمایش غربالگری سه ماهه اول هر سال نسبت به سال های گذشته در نوسان است. بنابراین شما برای کسب اطلاع بیشتر می توانید از طریق تماس با مراکز سونوگرافی از هزینه ها مطلع شوید.

مادران عزیز برای انجام تست غربالگری سه‌ماهه اول از ابتدای هفته 11 و صفر روز تا انتهای هفته 13 و 6 روز می توانند به مرکز سونوگرافی دکتر مردانی (شعبه اول: سونوگرافی تهرانپارس و شعبه دوم: سونوگرافی پیروزی) مراجعه کنند.

پرسش و پاسخ درباره غربالگری اول

خیلی از مادران باردار سوالات مهمی درباره غربالگری اول دارند. سوالاتی نظیر اینکه چرا باید غربالگری سه ماهه اول را انجام داد؟ غربالگری اول هفته چندمه؟ زمان شروع و پایان انجام این آزمایش کی است؟ یا اینکه چرا انجام سونوگرافی غربالگری اول در هفته 11 تا 13 اهمیت دارد؟ ما سعی کرده ایم در این بخش به کلیه سوالات پاسخ دهیم.

چرا باید سونوگرافی غربالگری مرحله اول را انجام داد؟

انجام سونوگرافي غربالگري اول از آنجایی ضرورت دارد که می توان با انجام آن به موارد زیر پی برد:

  • احتمال وجود بیماری های سندروم داون
  • وجود بیماری تریزومی 18 و 13
  • اختلالات ژنتیکی و کروموزومی
  • سن حاملگی
  • زنده بودن جنین
  • شنیدن صدای ضربان قلب

تشخیص وجود بیماری های سندروم داون با سونوگرافی غربالگری اول

مزایای غربالگری سه ماهه اول چیست؟

از جمله مزایای غربالگری سه ماهه اول می توان به سلامت جنین و بروز برخی ناهنجاری های ژنتیکی مثل بیماری های سندروم داون اشاره کرد. از دیگر مزیت های سونوگرافی غربالگری اول تشخیص احتمال وجود بیماری تریزومی 18 و 13 و اختلالات کروموزومی است. در واقع انجام غربالگرى دقيق ‏تر و زودتر، باعث ايجاد آرامش خاطر مادران و تشخيص بعضى از اختلالات بارز هنگام تولد جنین می شود.

تست غربالگری سه ماهه اول شامل چه مواردی است؟

این آزمایش ترکیبی از یک آزمایش خون و دو سونوگرافی NT و سونوگرافی NB است که برای تعیین ضخامت پشت گردن جنین و تشخیص وجود استخوان بینی انجام  می شود.

سونوگرافی ان تی و ان بی در تست غربالگری اول

سونوگرافی ان تی و ان بی در تست غربالگری اول

چه زمانی باید سونوگرافي غربالگري اول و دوم بارداري را انجام داد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم بهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری اول از 11 هفته پس از بارداری لغایت 13 هفته و 6 روز است. زمان انجام سونوگرافی غربالگری دوم بارداری نیز طی هفته های 18 الی 22 بارداری است. در این هفته ها تمامی اندام های جنین تکامل یافته و انجام ارزیابی دقیق از ساختار آناتومیک جنین امکان پذیر است.

در آزمایش غربالگری اول باید ناشتا باشیم؟

خیلی از مادران باردار فکر می کنند که مثل آزمایشات دیگر که باید ناشتا انجام داد، اینجا هم باید ناشتا بود. اما در آزمایش غربالگری اول نیازی به ناشتا بودن نیست و در هر ساعتی از شبانه روز می توان آن را انجام داد.

فاصله بین سونو و آزمایش غربالگری اول چقدر باید باشد؟

بین سونوگرافی غربالگری اول و آزمایش غربالگری نباید بیشتر از 24 ساعت فاصله بیفتد. چون این دو تست مکمل یکدیگر هستند. به این صورت که ابتدا سونوگرافی و سپس آزمایش غربالگری اول انجام می شود. شما می توانید برای راهنمایی بیشتر از شنبه تا پنج شنبه ساعت 8 صبح تا 22 شب با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

آیا غربالگری دوم ضروری است؟

انجام سونوگرافی غربالگری دوم از آن جهت ضرورت دارد که باعث آرامش خیال مادر برای سلامت جنین می شود. از آن جهت که برای زنانی که حاملگی پر خطر دارند انجام غربالگری دوم ضرورت دارد. این تست شامل اندازه ‏گیرى چند محصول باردارى در خون مادر و مقایسه اعداد به دست آمده با مقادیر نرمال است.

غربالگری دوم مهمه؟

با انجام غربالگری دوم با اطمینان حدود 99 و نبم درصد می‌توان در مورد مبتلا بودن یا نبودن جنین به سندروم داون اظهار نظر کرد. لازم به ذکر است که غربالگری دوم از ابتدای هفته 14 تا انتهای هفته 22 و 6 روز بارداری انجام می شود. بهترین زمان انجام غربالگری دوم در ایران هفته 15 حاملگی است.

چرا زمان آغاز غربالگری سه ماهه اول هفته یازدهم بارداری است؟

به 3 دلیل زمان آغاز غربالگری سه ماهه اول در هفته یازدهم بارداری است. این دلایل عبارتند از:

  1. آغاز تفاوت معنی دار متوسط بین جنین های نرمال و جنین‌های مبتلا به سندرم داون از هفته 11 بارداری می باشد. بنابراین تشخیص بیماری ژنتیکی از هفته 11 هم بارداری به بعد خواهد بود.
  2. بررسی یکسری از ارگان های جنینی نظیر فتق نافی، فقدان جزئی یا کامل جمجمه، فقدان مغز و بررسی چهار حفره قلب در این هفته قابل استناد است.
  3. طبق نظر متخصصان، در تمام تست‌های غربالگری، باید یک تست تشخیصی وجود داشته باشد تا انجام سونوگرافی غربالگری، توجیح پذیر باشد؛ تا بتوان با آن موارد مثبت غربالگری را مورد تأیید قرار داد. در سونوگرافی غربالگری مرحله اول، تست تشخیصی، تست نمونه برداری از پرزهای جفتی یا CVS است که به دو دلیل نمی توان زودتر از هفته 11 حاملگی آن را انجام داد:
    1. احتمال سقط جنین بیشتر می شود.
    2. ارتباط معنی‌داری بین انجام این تست پیش از هفته 11 و افزایش بروز اختلالات جنینی، از جمله اختلالات عضوی عرضی، میکروناتیا (یا کوچک بودن فکین) و کوچک بودن زبان وجود دارد.
زمان آغاز غربالگری سه ماهه اول هفته یازدهم بارداری است

زمان آغاز غربالگری سه ماهه اول هفته یازدهم بارداری است

سونوگرافی غربالگری مرحله اول یا سونو هفته ۱۲ تا ۱۳ چیست؟

یکی از مهم ترین انواع سونوگرافی بارداری، سونوگرافی غربالگری مربوط به هفته 12 ام بارداری است که مادر را از سلامت جنین مطمئن می کند. در هفته 12 تا 13 بارداری، طول بدن جنین 5/14 سانتی متر و وزن او 14 گرم خواهد بود. در این مرحله رشد ناخن‌ها در حال شکل گرفتن و روند تکامل اندام تناسلی ادامه دار است.

طول جنین در مرحله غربالگری اول

طول جنین در مرحله غربالگری اول

چرا پایان غربالگری سه ماهه اول در 13W+6D است؟

به 3 دلیل باید تست غربالگری اول در هفته 13 + 6 روز انجام شود:

  1. در صورتی که جنین دچار اختلالی باشد ، مادر فرصت انتخاب روش‌های ختم حاملگی در سه ماهه اول را خواهد داشت.
  2. میزان بروز آدم گردنی یا هیدروپس که مربوط به مایع زجاجی پشت گردن جنین است در جنین‌های دارای کروموزوم غیر طبیعی طی هفته‌های 18-14 حاملگی کمتر از میزان بروز آن در هفته های زیر 14 است.
  3. میزان موفقیت نتایج سونوگرافی NT در زیر 14 هفتگی حدود 100- 98٪ است. اما در هفته 14 به بعد چون جنین در حالت عمودی قرار می گیرد احتمال موفقیت NT به کمتر از 90٪ می‌رسد.

لازم به ذکر است که این مطالب صرفاً بر اساس تحقیق و جستجو بوده و ممکن است در برخی موارد نیازمند بررسی از جانب پزشک داشته باشد، لذا هرگونه پرسش و ابهام را با پزشک مشورت نمایید.

برای دریافت نوبت و اطلاعات بیشتر از نحوه انجام سونوگرافي غربالگري اول در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی می‌توانید به صفحه تماس با ما یا درخواست نوبت سونوگرافی سر بزنید.

کلیه خدمات سونوگرافی و غربالگری در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم انجام می پذیرد. (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

آدرس شعبه تهرانپارس: تهرانپارس به نشانی فلکه سوم تهران پارس – خیابان 196غربی (بین باقری و فلکه سوم)- نبش طاهری – ساختمان پزشکان تهرانپارس طبقه 5 واحد 53 . 

آدرس شعبه پیروزی: خیابان پیروزی، روبه‌روی ستاد نیرو هوایی، نبش کوچه ایلخانی، مجتمع پزشکان بقراط

 

برخی منابع :

https://fa.wikipedia.org/wiki/نشانگان_دان

https://fa.wikipedia.org/wiki/نشانگان_دان#غربالگری_سه‌ماهه_اول_بارداری

https://www.ninisite.com/discussion/topic/1095753/غربالگری-دوم-ضروریه

https://www.niloulab.com/ArticleDetail/84/غربالگری-سه-ماهه-دوم-(بروز-شده)

https://ooma.org/ask/207422/بین-سونو-nt-و-آزمایش-خون-غربالگری-چقد-باید-فاصله-باشه

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 22 میانگین: 4.1]