مادر شدن یکی از بهترین و در عین حال، چالش برانگیز ترین مسیرها در زندگی یک زن است. اینکه سونوگرافی های بارداری در چه هفته هایی انجام می شود یا اصلا بارداری از کدام هفته قابل تشخیص است؟ سوال هایی است که از همان ابتدا ذهن مادر آینده را درگیر کرده است. اما نگران نباشید ما در این مطلب به طور کامل درباره جدول سونوگرافی بارداری که شامل مهمترین سونوگرافی های بارداری است صحبت می کنیم. هفته به هفته با شما پیش خواهیم رفت تا یک مسیر مطمئن و آگاهانه را به سمت مادر شدن طی کنید.

بارداری چه زمانی مشخص میشود؟

اگر به دنبال این هستید که بارداری در هفته چندم مشخص می شود؟ یا اولین سونوگرافی بارداری هفته چندم برم، باید بگوییم تقریبا احتمال اینکه بفهمید در هفته اول باردار هستید، صفر است. برای آگاهی از اینکه بارداری در چه هفته ای مشخص می شود نباید هفته چهارم به بعد را فراموش کنید! به شما پیشنهاد می کنیم برای فهم کامل موضوع، مطلب از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم میشود؟ را به طور کامل مطالعه کنید.

از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم میشود؟

از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم میشود؟

مهمترین سونوگرافی های بارداری

در ابتدا برای اینکه بدانید مهمترین سونوگرافی های بارداری کدام است باید بگوییم 4 سونوگرافی بارداری که نسبت به بقیه اهمیت بیشتری دارد عبارتند از:

  1. سونوگرافی ان تی
  2. سونوگرافی سه ماهه اول (غربالگری اول)
  3. سونوگرافی آنومالی (غربالگری سه ماهه دوم)
  4. سونوگرافی سه ماهه سوم

نکته: کلیه خدمات سونوگرافی بارداری اعم از سونوگرافی آنومالی، تعیین جنسیت و سه بعدی در مرکز تصویربرداری دکتر رضا مردانی با کادر مجرب خانم انجام می پذیرد.

(سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

آدرس شعبه تهرانپارس: تهرانپارس به نشانی فلکه سوم تهران پارس – خیابان 196غربی (بین باقری و فلکه سوم)- نبش طاهری – ساختمان پزشکان تهرانپارس طبقه 5 واحد 53 . 

آدرس شعبه پیروزی: خیابان پیروزی، روبه‌روی ستاد نیرو هوایی، نبش کوچه ایلخانی، مجتمع پزشکان بقراط

در ادامه لازم است درباره جدول ماه های بارداری صحبت کنیم تا بر اساس آن به شما لیست سونوگرافی های دوران بارداری را معرفی کنیم.

جدول ماه های بارداری
هفته – روزروزماه
4 هفته و 2 روز301
8 هفته و 4 روز602
12 هفته و 6 روز903
17 هفته و 1 روز1204
21 هفته و 3 روز1505
25 هفته و 5 روز1806
30 هفته2107
34 هفته و 2 روز2408
38 هفته و 4 روز2709
بارداری کامل: 9 ماه و 10 روز – 40 هفته

لیست آزمایشات و سونوگرافی های دوران بارداری

در این بخش سعی داریم لیست مهمترین آزمایشات بارداری و سونوگرافی های دوران بارداری را به شما بگوییم. در جدول زیر برخی از مهمترین  آزمایشات و تست های بارداری لیست شده است.

آزمایشاتتست ها سونوگرافی و غربالگری
شمارش کامل سلول های خونی (CBC)عفونت Torch یا عفونت های مادرزادیغربالگری ژنتیکی
گروه خونی و فاکتور Rhهپاتیت B و هپاتیت Cسه ماهه اول بارداری
آزمایش ادرارعفونت های مقاربتی (STIs)سه ماهه دوم بارداری
کشت ادرارویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) و سلسه ماهه سوم بارداری

سونوگرافی های بارداری چندتاست

قبل از اینکه بدانیم سونوگرافی های بارداری در چه هفته هایی انجام می شود؟ باید بدانیم کلا سونوگرافی های بارداری چندتاست؟ معمولا اگر بارداری بدون مشکل باشد و مادر دوره بارداری بدون خطری را تجربه کند 4 سونوگرافی های بارداری باید انجام دهد که عبارتند از:

  1. سونوگرافی ابتدای بارداری
  2. سونوگرافی دوم بارداری در هفته 12
  3. سونوگرافی سوم بارداری در هفته 16 به بعد
  4. سونوگرافی چهارم بارداری در هفته 32

زمان های سونوگرافی در بارداری

لیست سونوگرافی های لازم در بارداری را در بخش قبل گفتیم. دقت داشته باشید که اگر بارداری بدون مشکل سپری شده باشد، چهار سونوگرافی ابتدای بارداری، هفته های 12، 16 و 32 لازم است.  اما در صورتی که مشکلی در سونوگرافی ها وجود داشته باشد، به طور مثال مادر مبتلا به بیماری هایی مثل دیابت و فشار خون باشد یا احتمال بارداری چندقلویی داده شود، تعداد سونوگرافی های بارداری بیشتر خواهد شد. پس زمان های سونوگرافی در بارداری هم متفاوت خواهد بود.

تعداد سونوگرافی های ضروری بارداری در اواخر بارداری یعنی بین 28 تا 36 هفتگی بیشتر می شود؛ به طوری که زمان های سونوگرافی در اواخر بارداری، به فاصله 2 تا 3 هفته ای خواهد بود. 

سونوگرافی های بارداری در چه هفته هایی انجام می شود

در دوران بارداری زنان، برای سلامت جنین و مادر، انواع سونوگرافی ها انجام می شود. یکی از ضرورت های دوران بارداری، انجام سونوگرافی در هفته های مختلف بارداری است. در این بخش به طور کامل درباره اینکه سونوگرافی های بارداری در چه هفته هایی انجام می شود صحبت می کنیم.

سونوگرافی های بارداری در چه هفته هایی؟

سونوگرافی های بارداری در چه هفته هایی؟

به طور کلی فارغ از اینکه در چه هفته هایی باید سونوگرافی بارداری انجام شود، انواع سونوگرافی بارداری به دو منظور انجام می گیرد:

  1. سونوگرافی‌ معمول دوران بارداری که هر زن بارداری باید آن را انجام دهد.
  2. سونوگرافی‌‌ تشخیصی و تکمیلی بارداری که در صورت لزوم و به تشخیص پزشک متخصص انجام می شود.

با ما همراه باشید تا هفته به هفته درباره سونوگرافی های بارداری صحبت کنیم.

سونوگرافی بارداری ماه اول

تعیین سن دقیق بارداری برای اینکه بدانید سونوگرافی های بارداری در چه هفته هایی انجام می شود اهمیت دارد. دقت داشته باشید که سونوگرافی بارداري ماه اول در هفته ششم یا هفتم بارداری انجام می شود. در سونوگرافی بارداری ماه اول که به صورت شکمی انجام می شود، موارد زیر قابل تشخیص است:

  • قلب جنین
  • ساک حاملگی
  • صدای واضح قلب جنین

سونوگرافی 3 ماهه اول بارداری

یکی از مهم ترین سونوگرافی های بارداری، سونوگرافی NT است که در هفته 11 تا 14 بارداری انجام می شود. در سونوگرافی ان تی، ضخامت پشت گردن جنین و وجود استخوان بینی در جنین بررسی می شود.

انجام سونوگرافی NT و آزمایشات خون سه ماه اول بارداری به عنوان تست های غربالگری سه ماه اول بارداری شناخته می شود که از ابتداي هفته 11 تا انتهاي هفته 13 بارداري یا شروع هفته 14 انجام مي‌شود. 

سونوگرافی هفته 16 تا 19 بارداری

تفریبا در ماه چهارم بارداری که باشید سونوگرافي تعيين جنسيت (بخوانید: تعیین جنسیت در غربالگری اول) را می توانید انجام دهید و برای جشن سیسمونی آماده شوید. سونوگرافی تعیین جنسیت که در هفته 16 تا 19 بارداری انجام می شود، ضروری نیست. اما اگر می خواهید اندام های کوچک جنین را ببینید می توانید این سونوگرافی را انجام دهید. البته که برای اندازه گیری عرض گردن جنین این تصویربرداری توصیه می شود.

مشاهده اندام جنین در کدام سونوگرافی؟

مشاهده اندام جنین در کدام سونوگرافی؟

در سونوگرافی هفته های 16 تا 19 بارداری موارد زیر مربوط به جنین قابل تشخیص است:

  • جنسیت
  • دست و پا و تعداد انگشتان
  • وضعیت صورت و لب ها
  • گوش و چشم
  • دیافراگم
  • ستون فقرات
  • کلیه ها، مثانه و معده

سونوگرافی آنومالی در هفته 18 تا 23 بارداری

یکی از مهمترین سونوگرافی ها در سه ماهه دوم بارداری، سونوگرافی آنومالی است که به عنوان سونوگرافی غربالگری جنین در سه ماهه دوم بارداری شناخته می شود. تعیین جنسیت جنین به طور دقیق با سونوگرافی آنومالی انجام می شود. در این مرحله تکامل اندام های اصلی جنین مثل قلب، مغز، کلیه ها و … قابل بررسی است. بعد از سه ماهه دوم بارداری و شروع سه ماهه سوم (به خصوص نیمه دوم سه ماهه سوم بارداری) زمان وزن گیری جنین است که یکی از مهم ترین سونوگرافی های بارداری را نیاز دارد. در ادامه به آن اشاره می کنیم.

سونوگرافی هفته 28 بارداری

تا قبل از هفته 20 بارداری، وزن جنین اهمیت ندارد. اما در هفته های بعدی با استفاده از سونوگرافی هفته 28 بارداری، منحنی های استاندارد وزن گیری جنین وجود دارد که با توجه به جلو رفتن هفته ها، وزن جنین مورد بررسی قرار می گیرد.

نکته:

اگر بعد از هفته سی ام بارداری، اندازه و سن جنین مطابق با سن بارداری از آخرین روز قاعدگی نبوده و بیش از دو هفته تفاوت وجود داشته باشد، ممکن است رشد جنین کافی نباشد. در این حالت برای بررسی خون رسانی به جنین سونوگرافی کالر داپلر تجویز می شود. 

سونوگرافی هفته 30 بارداری برای چیست

ابتدا این را بگوییم که اگر بارداری بدون خطری داشته باشید، انجام سونوگرافی هفته 30 بارداری ضروری نیست. تنها در صورت تشخیص پزشک ممکن است سونوگرافی هفته سی بارداری برای ارزیابی موارد مشکوکی که در سونوگرافی هفته های قبل رویت شده نیاز باشد. این موارد عبارتند از:

  • وزن کم جنین
  • غیرطبیعی بودن حجم مایع آمنیوتیک (Amniotic Fluid) یا به اصطلاح کیسه آب در رحم مادر باردار

سونوگرافی هفته 31 تا 34 بارداری

در هفته 31 بارداری جنین انقدر بزرگ شده که شما دائما جلوی آینه وضعیت شکم برآمده خود را کنترل می کنید و گاهی هم از اضافه وزن زیاد ناراحت می شوید. اما مراقب باشید بلند اعتراض نکنید چون جنین در هفته 31 بارداری می تواند صدا و موسیقی را تشخیص دهد.

سونوگرافی هفته ۳۱ تا ۳۴ بارداری برای چیست

سونوگرافی هفته ۳۱ تا ۳۴ بارداری برای چیست

به طور تقریبی تا پایان هفته 34 بارداری، وزن جنین بین یک کیلو و 973 گرم تا دو کیلو و 781 گرم است. طول بدن جنین هم به 45 سانتی متر می رسد. هفته سی و چهار بارداری به عنوان آخرین هفته ای که می توانید سونوگرافی تخمین وزن جنین را انجام دهید، هفته مهمی است. بنابراین اگر در هفته های گذشته برای تخمین وزن جنین اقدام نکرده اید انجام سونوگرافی 34 بارداری ضروری است.

آیا سونوگرافی هفته ۳۳ بارداری ضروری است؟

گفتیم که بین هفته 31 تا 34 بارداری وزن جنین در حال تکامل است. به طوری که در هفته 33 وزن جنین بین یک کیلو و 794 تا دو کیلو و 530 گرم است. اگر در این هفته هستید و سونوگرافی سه ماهه سوم را در هفته های قبلی انجام نداده اید، انجام سونوگرافی هفته 33 بارداری ضروری است. اما اگر این سونو را انجام داده باشید، در هفته سی و سوم فقط در صورت تشخیص پزشک نیاز به انجام تصویرداری دارید.

آخرین سونوگرافی بارداری

اما یکی از رایج ترین سوالاتی که مادران گرامی می پرسند این است که آخرین سونوگرافی بارداری در چند هفتگی باید انجام شود؟ برخی از منابع سونوگرافی بعد از هفته 28 ام را به عنوان آخرین سونوگرافی بارداری معرفی می کنند که در این مرحله طول استخوان‌های دور سر،ران، دور شکم و وزن جنین قابل تعیین است.

اما برخی دیگر از منابع به طور دقیق هفته 31 بارداری را به عنوان آخرین هفته سونوگرافی بارداری معرفی می کنند که در این هفته، اندام تناسلی جنین تکامل یافته و جنسیت جنین به طور قطع تعیین می شود. 

علاوه بر موارد بالا، آنچه در آخرین سونوگرافی بارداری یعنی هفته 31 ام مشخص می شود عبارتند از:

  • نحوه قرار گرفتن جنین در رحم
  • زنده بودن جنین و ضربان قلبجنین به همراه تعداد، ریتم و نظم ضربان
  • وزن جنین و تناسب آن با سن بارداری
  • اختلالات رشدی جنین
  • تعیی حدود تقریبی زمان زایمان
  • غیر طبیعی بودن حجم مایع آمنیوتیک
  • جایگاه جفت، درجه بلوغ و پیری
  • بررسی هرگونه ایجاد گره و یا پیچ بند ناف به دور گردن و اندام های جنین
  • عملکرد جفت و خونرسانی به جنین (با سونوگرافی داپلر)
  • چسبندگی جفت
  • وجود هرگونه نقص و ناهنجاری مادرزادی ( با سونوگرافی 4 بعدی)

جدول سونوگرافی بارداری

در این مطلب به طور کامل سعی کردیم درباره اینکه سونوگرافی های بارداری در چه هفته هایی انجام می شود صحبت کنیم. برای اینکه راحت تر بتوانید سونوگرافی های بارداری را به تفکیک هفته هابه خاطر بسپارید، جدول سونوگرافی بارداری را آماده کرده ایم.

سونوگرافی بارداری به تفکیک هفتهضرورت و علت انجام
هفته 6 و 7 – سونوگرافی بارداری ماه اولسلامت قلب و ساک حاملگی
هفته 11 تا 14 بارداری – سونوگرافی سه ماهه اول بارداریانجام سونوگرافی NT و آزمایشات خون
هفته 16 تا 19 بارداریتعیین جنسیت جنین
هفته 18 تا 23 بارداریسونوگرافی آنومالی
هفته 28 بارداریبرای تعیین روند وزن گیری جنین
هفته 30 بارداریارزیابی موارد مشکوک چون وزن کم یا غیر طبیعی بودن مایع آمینوتیک
هفته 31 تا 34 بارداریتخمین وزن جنین
هفته 33 بارداریتعیین وزن جنین در صورت انجام نشدن سونوگرافی هفته های قبل
هفته 31 ام بارداریآخرین سونوگرافی بارداری ضروری برای تعیین جنسیت دقیق

لازم به ذکر است که این مطالب صرفا بر اساس تحقیق و جستجو بوده و ممکن است در برخی موارد نیازمند بررسی از جانب پزشک داشته باشد، لذا هرگونه پرسش و ابهام را با پزشک مشورت نمایید. اگر به دنبال بهترین مرکز سونوگرافی تهران هستید می توانید بدون فوت وقت و تنها با مراجعه به بخش نوبت سونوگرافی بارداری در مرکز سونوگرافی دکتر رضا مردانی اقدام کنید.


منابع

alizadehradiology.com/blog/View/?id=189#:~:text=در بین کل سونوگرافی های,اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

parsteblab.com/pregnancy-test/

saremhospital.org/سونوگرافی/

tabnakclinic.com/سونوگرافی-بارداری-ماه-اول-کدام-است/

sobhanradiology.ir/2017/11/12/سونوگرافی-های-دوران-بارداری/

niniplus.com/post/6510-سونوگرافی-هفته-سی-و-چهارم-بارداری-چگونه-است؟

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 30 میانگین: 3.7]