چکیده مطالب:

  • کلسیفیکاسیون پروستات چیست؟ دلایل ایجاد کلسیفیه 
  • نشانه های کلسیفیکاسبون پروستات در سونوگرافی
  • آیا کلسیفیکاسیون پروستات خطرناک است؟ درمان کلسیفیه پروستات

کلسیفیکاسیون پروستات چیست؟

وجود هر عنصری به اندازه مورد نیاز در بدن ضروری است. اما اگر مقدار تجمع این عنصر در بدن بیش از حد افزایش یابد، موجب بروز اختلالات و عوارض ناشی از رسوب می شود. یکی از عناصری که تجمع بیش از حد آن در بافت های بدن خطرناک است، عنصر کلسیم است. تجمع این ماده در بدن را به اصطلاح کلسیفیکاسیون می گویند.

حالا برای خیلی از مردم ممکن است این سوال پیش بیاید که کلسیفیکاسیون پروستات (Prostate Calcification) یعنی چه؟

«اختلال ناشی از رسوب عنصر کلسیم در غده پروستات (Prostate Gland) را کلسیفیکاسیون پروستات یا سنگ پروستات می گویند.»

کلسیفیکاسیون پروستات چیست؟

کلسیفیکاسیون پروستات چیست؟

سوال: پروستات چیست؟

پاسخ: پروستات غده ای کوچک با بافت عضلانی در دستگاه تناسلی مردان بوده که مجرای ادرار را احاطه می کند. بیشتر مایع منی در مردان در پروستات ساخته می شود.

کلسیفیه در پروستات چیست؟

کلسیفیه در پروستات به ته نشین شدن کلسیم در غده پروستات اشاره دارد که ناشی از رسوب این عنصر در غده پروستات است.

علت کلسیفیه شدن پروستات

مواردی که به آن اشاره می کنیم، می تواند از علت های ایجاد کلسیفیکاسیون پروستات یا پروستاتیت باشد:

  • رژیم غذایی نامناسب و رعایت نکردن بهداشت فردی
  • اگر عفونت ادراری داشته باشید و به موقع اقدام به درمان نکنید.
  • یکی از عوارض بعد از جراحی بزرگی تومور پروستات
  • عوارض پس از پرتودرمانی برای بیماری هایی نظیر سرطان پروستات

نکته: هرچه زمان می گذرد رسوبات آهکی تجمع یافته در پروستات بزرگ تر شده و تبدیل به توده کلسیفیته می شوند که از علائم کلسیفیکاسیون پروستات است.

نشانه های کلسیفیکاسیون پروستات در سونوگرافی

کلسیفیه پروستات یا کلسیفیکاسیون بیضه که در بافت بیضه ایجاد می شود، علائم بالینی خاصی ندارد. معمولا توده کلسیفیه پروستات خوش خیم است (توده خوش خیم کلسیفیکاسیون یکی از انواع کلسیفیکاسیون است). بنابراین عوارض کلسیفیکاسیون پروستات قابل درمان است . روش تشخیص کلسیفیه پروستات به وسیله سونوگرافی است.

تنها در موردی که افراد سابقه نهان بیضگی (بیضه نزول نکرده) داشته باشند، وجود کلسیفیکاسیون ممکن است نشانه سرطان بیضه باشد.

نشانه های کلسیفیکاسیون پروستات در سونوگرافی

نشانه های کلسیفیکاسیون پروستات در سونوگرافی

دلایل ایجاد کلسیفیکاسیون بیضه:

  • التهاب ناشی از عفونت
  • سل
  • بیماری های عروقی
  • انسداد عروقی در بیضه
  • سرطان

روش کار سونوگرافی پروستات

در واقع سونوگرافی اندورکتال (Endorectal) که سونوگرافی ERUS و TRUS نیز نامیده می شود، یک پروب اولتراسوند (وسیله ای در سونوگرافی که وظیفه ارسال امواج را بر عهده دارد) برای بررسی پروستات است که وارد رکتوم (راست روده) می شود. این روش به عنوان یک کاوشگر، امواج صوتی را از پروستات منعکس می کند تا در نتایج تشخیصی به پزشک کمک کند.

برای دریافت نوبت انجام کلیه خدمات سونوگرافی در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی می‌توانید به صفحه تماس با ما یا نوبت سونوگرافی [نوبت دهی اینترنتی سونوگرافی تهران] ✅ سر بزنید.

درمان کلسیفیکاسیون پروستات

در مورد علل ابتلاء به بیماری کلسیفیه صحبت کردیم. اما دقت داشته باشید که اگر توده های کلسیفیکاسیون بزرگ و زیاد نباشند و در حد میکروکلسیفیکاسیون باشند، معمولا نیازی به درمان کلسیفیه پروستات یا پروستاتیت نیست. اما در موارد مزمن، پزشک متخصص یک یا چند روش زیر را برای درمان کلسیفیکاسیون پروستات تجویز می کند:

  1. استفاده از آنتی بیوتیک: البته برای موارد پروستات مزمن تأثیری ندارد. چرا که با قطع برنامه درمانی بیماری عود می‌کند و در مقابل مواردی مثل خطر سمیت کبدی و کلیوی وجود دارد.
  2. تزریق دارو به پروستات: به عنوان مکمل برنامه درمانی (استفاده از آنتی بیوتیک) از تزریق دارو به پروستات استفاده می شود تا غلظت دارو در پروستات افزایش یابد. البته این روش هم ممکن است کلسیفیکاسیون پروستات را به طور کامل درمان نکند.
  3. طب سنتی: استفاده از گیاهان دارویی در درمان کلسیفیماسیون پروستات یک روش مؤثر بوده که در صورت التهاب طولانی مدت پروستات، پیشنهاد می شود. در نظریه طب سنتی، علت ایجاد پروستاتیت احتباس گاز و خون در قسمت تحتانی شکم است. البته هنوز اثبات روش درمان طب سنتی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
  4. سونوگرافی: پزشکان از روش التراسوند یا سونوگرافی به عنوان یک درمان مکمل برای رفع کلسیفیکاسیون استفاده می کنند. به این صورت که با ماساژ ناحیه مورد نظر به رفع انسداد و پاکسازی مجاری ادراری و همچنین کمک به نفوذ آنتی بیوتیک‌ها به عمق بافت‌های این غده استفاده می‌کنند.
  5. جراحی: تجویز روش جراحی به عنوان یک روش مؤثر در درمان کلسیفیه پروستات به تشخیص پزشک بر میگردد.
درمان کلسیفیکاسیون پروستات

درمان کلسیفیکاسیون پروستات

درمان کلسیفیکاسیون در طب سنتی

از نظر طب سنتی اگر درمان کلسیفیکاسیون پروستات به موقع انجام نشود، منجر به بروز عوارض جدی مثل انسداد مجاری ادراری می شود. از طرفی، طب سنتی، تجمع گاز در قسمت تحتانی شکم را علت ایجاد کلسیفیه پروستات می داند. بنابراین استفاده از گیاهان دارویی مثل دیورتیک گیاهی را برای از بین بردن سرما و گرما توصیه می کند.

پیشگیری از ابتلا به کلسیفیکاسیون پروستات

همیشه می گویند ” پیشگیری بهتر از درمان است”. اینجا هم این ضرب المثل کاربردی است. چرا که برای جلوگیری از ابتلا به کلسیفیه پروستات می توان موارد زیر را انجام داد:

  • مصرف آب زیاد در طول روز
  • محدود کردن مصرف نمک یا غذاهای تند
  • رعایت بهداشت اندام تناسلی
  • ورزش منظم به خصوص پیاده روی و یوگا
  • داشتن رابطه جنسی منظم و متعادل
  • عدم مصرف مشروبات
  • عدم استعمال دخانیات

سوالات متداول درباره کلسیفیکاسیون

در این بخش سعی می کنیم به سوالات مهم درباره کلسیفیکاسیون پاسخ دهیم.

آیا کلسیفیکاسیون پروستات خطرناک است؟

برای خیلی ها سوال است که آیا کلسیفیکاسیون پروستات سرطان است؟ در جواب باید گفت کلسیفیکاسیون پروستات معمولاً نتایج سونوگرافی پروستات مردان یافت می شود. کلسیفیکاسیون پروستات ممکن است با پروستاتیت، سندرم درد مزمن لگن و سرطان پروستات مرتبط باشد. اما از نظر بالینی مهم در نظر گرفته نمی شود و معمولا هم در نتایج تشخیصی سونوگرافی ذکر نمی گردد.

اگر کلسیفیکاسیون پروستات درمان نشود چه می شود؟

کلسیفیکاسیون پروستات بیماری نگران کننده ای نیست چون معمولا جز کلسیفیکاسیون های خوش خیم است. اگر کلسیفیته پروستات به درستی تشخیص یا درمان نشود، منجر به عوارض جدی خواهد شد که زندگی بیمار را تحت الشعاع قرار می دهد. ملا باروری مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. عدم تشخیص به موقع کلسیفیکاسیون پروستات منجر به بروز عوارض پروستاتیت (التهاب در غده پروستات) و انسداد مجاری ادراری می شود.

خطرات عدم درمان کلسیفیه پروستات

خطرات عدم درمان کلسیفیه پروستات

کلسیفیکاسیون پارانشیمال کلیه چیست؟

علاوه بر کلسفیه پروستات، یکی دیگر از عوارض انسداد مجاری ادراری، کلسیفیکاسیون کلیه یا سنگ کلیه (Kidney Stone) کلسیمی است. نشانه های ایجاد سنگ کلیه کلسیمی، عفونت ادراری، درد های خفیف و مزمن در ناحیه پهلو و زیر شکم و همچنین مشاهده خون در ادرار است. درمان کلسیفیکاسیون کلیه نیز مصرف مایعات زیاد، استفاده از سنگ شکن لیزری (امواج الکترومغناطیس) و جراحی است.

کلسیفیکاسیون تیروئید چیست؟

ندول کلسیفیه تیروئید (Thyroid Calcification Nodule) میکروکلسیفیکاسیون ها در غده تیروئید هستند که به صورت لکه در نتایج سونوگرافی تیروئید قابل مشاهده اند.

لازم به ذکر است که این مطالب صرفاً بر اساس تحقیق و جستجو بوده و ممکن است در برخی موارد نیازمند بررسی از جانب پزشک داشته باشد، لذا هرگونه پرسش و ابهام را با پزشک مشورت نمایید.


برخی منابع مورد استفاده در این مطلب:

fa.wikipedia.org/wiki/کلسیفیکاسیون

pezeshket.com/salamat_jesm/urology/prostate-calcification/

calcium-carbonate.ir/کلسیفیکاسیون/

cancer.gov/publications/dictionaries/cancer-terms/def/transrectal-ultrasound

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 16 میانگین: 3.8]