چکیده مطلب کلسیفیکاسیون سینه :

  • کلسیفیکاسیون سینه چیست؟ و  همه چیز در مورد کلسیفیکاسیون سینه
  • نشانه های کلسیفیکاسیون سینه
  • علل بیماری کلسیفیکاسیون پستان | عوامل ایجاد کننده
  • انواع کلسیفیکاسیون سینه 
  • تشخیص و درمان کلسیفیکاسیون پستان

كلسيفيكاسيون سينه چيست و چگونه درمان می‌شود؟

کلسیم یک عنصر حیاتی در بدن انسان است. این عنصر ممکن است در بافت های نرم بدن نظیر رحم، پستان، پروستات، تاندون، رگ‌ های خونی و … جمع شود. کلسیفیکاسیون سینه (Bearst Calcification) یک نوع رسوب کلسیم در بافت سینه است. به بیان ساده تر اگر بخواهیم بگوییم كلسيفيكاسيون سينه چيست؟ رسوب کلسیم در بافت سینه را کلسیفیکاسیون پستان می گویند. در 98 درصد موارد تشخیصی، نیاز به درمان کلسیفیکاسیون سینه نیست چرا که این توده ها خوش خیم هستند. تنها 2 درصد در انواع کلسیفیکاسیون در پستان احتمال وجود سرطان تشخبص داده میشود.

نشانه های كلسيفيكاسيون در سينه

از جمله مواردی که در ماموگرافی سینه ممکن است رویت شود، نقاط سفید رنگ کوچکی است که قابل لمس نیستند. شاید بپرسید نشانه های کلسیفیکاسیون سینه چیست؟ کلسیفیکاسیون پستان معمولا نشانه ای ندارد. بلکه به صورت اتفاقی توسط پزشک متخصص در تفسیر نتایج ماموگرافی پستان، مشاهده می شود.

مشاهده کلسیفیکاسیون سینه در ماموگرافی پستان

مشاهده کلسیفیکاسیون سینه در ماموگرافی پستان

چه عواملی باعث کلسیفیکاسیون سینه می شود؟

علل ایجاد کلسیفیکاسیون پستان به کلیه فرآیندهای خوش خیم بر می گردد که بر بافت سینه اثر گذار است. برخی از این فرآیند ها که ممکن است باعث ایجاد كلسيفيكاسيون سينه شوند عبارتند از:

  • افزایش سن
  • عفونت پستان یا خوردن ضربه به بافت سینه
  • تومور خوش خیم پستانی
  • کیست پستان
  • پرتودرمانی

تشخیص کلسیفیکاسیون پستان

در تشخیص کلسیفیکاسیون سینه، اکثر کلسیفیکاسیون های سینه خوش خیم تشخیص داده می شوند. یعنی غیرسرطانی هستند. اگر کلسیفیکاسیون پستان خوش خیم نباشد، ممکن است به عنوان اولین علائم سرطان سینه اولیه تشخیص داده شوند.

علل و درمان کلسیفیکاسیون سینه چیست؟

علل و درمان کلسیفیکاسیون سینه چیست؟

شما می توانید برای دریافت نوبت آنلاین انجام ماموگرافی به صورت کاملا اینترنتی و سریع در مرکز تصویربرداری دکتر مردانی درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ثبت نمایید.

انواع کلسیفیکاسیون های پستان

انواع مختلف کلسیفیکاسیون سینه شامل موارد زیر است:

  1. ماکروکلسیفیکاسیون (Macro-calcification) : در زنان بالاتر از 50 سال، اگر مقدار زیادی کلسیم در رگ ها، یا بافت های قدیمی بدن یا التهابات تجمع یابد. تشکیل ماکروکلسیفیکاسیون سینه را می دهد. این نوع از کلسیفیکاسیون سینه غیرسرطانی بوده و نیاز به نمونه برداری مجدد ندارد.
  2. گروه میکروکلسیفیکاسیون خوشه ای (Cluster Micro-calcification Group): در برخی موارد معدود، الگوهای خاصی از کلسیفیکاسیون سینه وجود دارد که به شکل خوشه های فشرده یا اشکال غیر عادی است. میکروکلسیفیکاسیون در ماموگرافی سینه به این گروه اشاره دارد.
انواع کلسیفیکاسیون سینه

انواع کلسیفیکاسیون سینه

تفاوت انواع کلسیفیکاسیون سینه چیست؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که فرق دو نوع مختلف کلسیفیکاسیون سینه چیست؟ در جدول زیر به طور مختصر درباره انواع کلسیفیکاسیون سینه و تفاوت بین آن ها صحبت کرده ایم.

تفاوت انواع کلسیفیکاسیون سینه
ماکروکلسیفیکاسیون سینهمیکروکلسیفیکاسیون سینه
رسوبات بزرگرسوبات نقطه ای و کوچک
غیر سرطانیمنشا تسخیص سرطان
نیاز به نمونه برداری  مجدد نداردنیاز به نمونه برداری دارد

ماکروکلسیفیکاسیون بیشتر در افراد بالای 50 سال مشاهده می شود. معمولا غیر سرطانی بوده و نیاز به نمونه برداری نیست. اما میکروکلسیفیکاسیون در ماموگرافی سینه، رطوبات نقطه ای و کوچک کلسیم در پستان است که ممکن است منشا تشخیص سرطان پستان باشد.

درمان كلسيفيكاسيون سينه

اگر در نتایج تفسیری، ماکروکلسیفیکاسیون پستان دیده شود، هیچگونه اقدام تکمیلی لازم نیست چون این توده های کلسیفیکاسیون، خوش خیم هستند و کمتر از ۲% احتمال بروز سرطان وجود دارد. اما مشاهده ماکروکلسیفیکاسیون سینه، بررسی دقیق تر با جزئیات بیشتر از بافت سینه را با انجام نمونه برداری (بیوپسی) میطلبد. یا ممکن است پزشک متخصص از شما بخواهد تا ۶ ماه بعد یک ماموگرافی دیگر انجام دهید تا تغییرات موجود را مجدد بررسی کند.

آیا کلسیفیکاسیون خطرناک است ؟

باید گفت که طبق تحقیقات پزشکی، تجمع کلسیم در 86 درصد کل ماموگرافی هایی که انجام می شود، مشاهده می شود. ولی اکثرا غیرسرطانی تشخیص داده می شود. فقط در صورت مشاهده نشانه های علائم غیرمعمول که یک بیماری زمینه ای مانند عفونت یا سرطان را نشان دهد، نیاز است که با پزشک خود مشورت کنید. این نشانه ها ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • برآمدگی در اطراف سینه یا ورم زیر بغل
  • خارش پوست
  • التهاب یا قرمزی سینه
  • گودی و پوسته پوسته شدن سینه
  • ترشح یا تغییرات نوک سینه

برخی منابع:

https://niniplus.com/post/7078-کلسیفیکاسیون-سینه-و-چه-عواملی-باعث-کلسیفیکاسیون-سینه-می-شود؟

https://www.drhakimian.com/article/30522/

https://www.drvahabaghai.com/fa/article/35/کلسیفیکاسیون_پستان

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 37 میانگین: 3.5]